diumenge, 9 d’octubre del 2016

29è diumenge. Any C. "Esperança".



Paraules i Parauletes.
ÍNDEX,
 i enllaços per ordre alfabètic.


EVANGELI. (Lluc 18,1-8).
En aquell temps,
Jesús deia als deixebles aquesta paràbola,
per ensenyar que hem de pregar sempre,
sense perdre mai l’esperança:
«En una ciutat hi havia un jutge
que desconeixia tot temor de Déu
i tota consideració als homes.
A la mateixa ciutat hi havia una viuda
que l’anava a trobar sovint i li deia:
“Feu-me justícia
contra aquest home que pledeja contra mi.”
El jutge durant molts dies no li’n feia cas,
però a la fi pensà:
“A mi no em diu res el temor de Déu
ni la consideració als homes,
però aquesta viuda és tan pesada
que li hauré de fer justícia;
si no, anirà venint aquí fins que no podré aguantar més”.»

I el Senyor digué:
«Fixeu-vos què diu aquest jutge sense entranyes.
¿I vosaltres creieu que Déu,
ni que esperi pacientment,
no farà justícia als seus elegits
que li reclamen de nit i de dia?
Us asseguro que els farà justícia molt aviat.
Però quan el Fill de l’home vindrà,
creieu que trobarà fe a la terra?»


120. Esperança. (... sense perdre mai l’esperança...).
Sembla que no sigui bon temps per parlar d’esperança. Els coneixements actuals fan preveure un important retrocés en aspectes tan bàsics com l’ecologia o la convivència entre diferents Pobles o dintre un mateix Poble. Cada dia comprovem la nostra creixent incapacitat davant situacions inhumanes. Les noves tecnologies, que tant podrien ajudar a fer una societat més justa, són utilitzades freqüentment contra la vida i la seguretat de les persones; contra la seva intimitat i dignitat. La violència més extrema està a l’abast de qualsevol que vulgui utilitzar-la. D’una manera global, podríem dir que estem creant una societat de “embolica que fa fort” en la qual tots ens trobem cada dia més asfixiats.
La paràbola que hem llegit ha deixat de ser aplicable entre nosaltres: un jutge pervers que, ni que sigui per cansament, al final acaba fent justícia a una pobra viuda. Aquest exemple avui no val, perquè la Justícia funciona com una màquina, sense cansament ni sentiments, activada per un “anguilós” principi de legalitat. Només el Poder pot fer lleis. I el resultat és que els rics són cada vegada més legalment rics, mentre creix el número de pobres, cada dia més legalment pobres. En l’actualitat, la pobra viuda de qui parla la paràbola possiblement seria una desnonada legalment; això sí: “mantinguda” per la beneficència. Disposem de grans principis sobre la Justícia (com Els Drets Humans), tan solemnement proclamats com no aplicats.
Però en l’evangeli que hem llegit, el cas de la viuda pobra vol ser només una manera de presentar-nos una altra font de Justícia. Ens ve a dir: Faci justícia o no, aquest jutge sense entranyes, Déu sí que farà justícia, encara que sembli que se’n descuida. És per això que cal no perdre mai l’esperança.
Cal reconèixer que aquesta afirmació és tan optimista com sospitosa. Esperança en la Justícia de Déu? Ho contradiu la nostra experiència de cada dia! ¿Va fer justícia, Déu, en la mort de Jesús a la creu? ¿Va fer justícia, Déu, en el conegut Holocaust nazi o en els milers d’altres holocaustos que hi ha hagut, hi ha i, dissortadament, hi haurà? ¿Fa justícia, Déu, en els innumerables actes de terrorisme d’Estat o de grups incontrolats? ¿Fa justícia, Déu, a favor de les infinites víctimes de la violència de gènere o a favor dels innumerables infants destinats a la guerra, a matar, a proporcionar òrgans humans per a ser venuts?
¿Ens pot donar
Esperança una justícia de Déu que no es veu per enlloc?
Ben cert: la justícia de Déu no es veu per enlloc.
Pot ser que la justícia de Déu no es vegi perquè no existeix. Però també podria ser que no la veiéssim perquè la seva
justícia és absolutament diferent a la nostra. De fet, si Déu no l’ha vist mai ningú, també podem suposar que tampoc la seva Justícia pot ser mai vista per ningú.
La nostra Esperança no es basa en la Justícia comprovada, sinó en la Fe. L’Esperança és una dimensió de la Fe. ( Fe). I així com la Fe no pot objectivar Déu sinó que es dirigeix a Ell només a través de l’acolliment d’un germà, tampoc l’Esperança pot objectivar la Justícia de Déu sinó que es dirigeix a Ell només a través de la solidaritat vers un germà injustament tractat.
Davant la injustícia no hem de preguntar-nos “on està Déu?”, perquè Déu ens espera precisament en aquell germà que ha patit o pateix la injustícia; i des d’ell ens suggereix i demana la nostra resposta: col·laborar a construir una Humanitat cada dia més justa.
La Fe ens descobreix que participem en un projecte diví del qual en som a la vegada fruit i autors. L’Esperança ens assegura que aquest projecte diví no fallarà, i per això val la pena col·laborar-hi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada