>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic.
i enllaços per ordre alfabètic.
EVANGELI. (Mateu 11,25-30).
En aquell temps Jesús digué:
“Us enalteixo, Pare, senyor del
cel i de la terra,
perquè heu revelat als senzills
tot això que heu amagat als
savis i entesos.
Sí, Pare: així us ha plagut a
vós.
El Pare ho ha posat tot a les
meves mans:
fora del Pare,
ningú no coneix veritablement
el Fill;
igualment,
ningú no coneix veritablement
el Pare
fora del Fill,
i d’aquells a qui el Fill el
vol revelar.
Veniu a mi tots els qui esteu
cansats i afeixugats;
jo us faré reposar.
Accepteu el meu jou,
feu-vos deixebles meus,
que jo sóc benèvol i humil de
cor,
i trobareu el repòs que tant
desitjàveu,
perquè el meu jou és suau,
i la meva càrrega, lleugera.
160. Jou. (Accepteu el meu jou ... perquè el meu jou és suau...).
El jou és una peça que serveix per obligar una
parella de bous a caminar junts estirant una arada o una carreta. Podríem dir
que és un instrument per a treballs forçats. Per això poden resultar sorprenents
i escandaloses les paraules que l’Evangeli de Mateu posa en boca del mateix
Jesús invitant als seus deixebles a acceptar el seu jou.
I no serveix d’excusa dir que es tracta d’un jou suau i d’una càrrega lleugera. No hi ha jous suaus ni càrregues lleugeres quan es tracta de treballs forçats.
Jou i càrrega semblen, doncs, paraules inadequades per expressar el projecte humanitzador de Déu en nosaltres.
I no serveix d’excusa dir que es tracta d’un jou suau i d’una càrrega lleugera. No hi ha jous suaus ni càrregues lleugeres quan es tracta de treballs forçats.
Jou i càrrega semblen, doncs, paraules inadequades per expressar el projecte humanitzador de Déu en nosaltres.
Cal reconèixer que el simbolisme del jou és
freqüent en la Bíblia, sobretot quan es tracta de l’educació dels fills. Per als
pares, mai no ha estat fàcil educar. Una bona educació comporta imposar
normes i comportaments que, en el seu conjunt, poden ser sentits com un jou
pesant per als fills. Se suposa que espontàniament un nen no creix seguint el camí recte.
Per això, una bona educació comporta obligar-lo a anar pel bon camí, com fa el jou
amb els bous. En bé del propi nen i de la comunitat que l’acollirà.
En la Bíblia, corregir i castigar no manifesten pas manca d’amor envers els fills sinó tot el contrari:
En la Bíblia, corregir i castigar no manifesten pas manca d’amor envers els fills sinó tot el contrari:
“Qui plany el bastó no estima el seu fill;
qui l’estima, de bona hora el corregeix” (Proverbis 13:24).
Si corregeixes el teu fill, tu viuràs tranquil i ell t’omplirà
de satisfaccions (Proverbis 29:17).
“Quin pare hi ha que no corregeixi el seu fill?” (Hebreus 12:7).
Per això quan Israel pateix algun mal, els profetes interpreten que
Déu actua com a Pare que el corregeix per al seu bé (Deuteronomi 8:5).
Però, amb el simbolisme del jou, els Evangelis
no estan pas parlant simplement d’educació o de correcció. Sabem
que els Evangelis tenen sempre dos nivells de llenguatge: des d'un nivell
superficial volen portar-nos a un nivell profund, que constitueix el
seu vertader missatge.
L’evangeli d’avui, abans de parlar-nos del jou de Jesús, parla de tots els qui esteu cansats i afeixugats... Jesús no parla a unes persones que estan en una situació neutra. Al contrari: la gran majoria dels seus oients viuen oprimits sota un jou que els esclavitza de debò.
Jesús inaugura el regne de Déu (regne del cel, en Mateu) en un món que viu sotmès al Príncep d’aquest món.
És el príncep d’aquest món qui imposa a les multituds un jou opressor. Ho fa a través d’infinites formés de domini: domini religiós, militar, polític, econòmic, social,... És un jou pesadíssim, de tots els temps i de tots els llocs.
El jou de Jesús no és pas un “jou alternatiu”, més suau, ofert a uns deixebles privilegiats perquè puguin substituir el jou pesadíssim per un de suau.
Fer-se deixeble de Jesús no comporta pas ser alliberat del jou opressor i mortífer del príncep d’aquest món. Jesús mateix va haver-lo de suportar (Joan 19:7). Però, amb la seva mort, Jesús posa en evidència la malícia i la caducitat del jou opressor. Així el deslegitima i el corregeix. Amb la seva mort resurrecciosa, Jesús posa de manifest la mentida del Poder. “No tingueu por dels qui només poden matar el cos...” (Mateu 10:28).
El jou suau de Jesús és, en realitat, un suavitzant i un corrector de la duresa i de l’eficàcia del jou opressor que la gran majoria dels humans hem de suportar, i que, a la vegada, som obligats a mantenir.
Quan Jesús declara benaurats els pobres (Mateu 5,33), aquests no deixen pas de ser pobres. I quan diu benaurats els
perseguits, aquests no deixen pas de ser perseguits. Però, per
Jesús, poden saber i començar a experimentar que la seva pobresa imposada i la
mort que els pugui venir de la persecució no són l’última paraula; i són
benaurats perquè l’última paraula està només en Déu que ha
decidit vivificar-los i enriquir-los.
La proposta de Jesús no és un canvi
de jou sinó un canvi en la manera de sentir-se humans. No és
el mateix viure els mals pensant que ens ha tocat la “mala sort”, o saber que
formem una Humanitat encara molt inhumana, però cridada a fer-se
progressivament a imatge i semblança de Déu (Gènesi 1:26).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada