Paraules i Parauletes.
>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic.
i enllaços per ordre alfabètic.
EVANGELI. (Joan 6, 51-58).
En aquell temps Jesús digué als
jueus:
”Jo sóc el pa viu baixat del
cel.
Qui menja pa d’aquest viurà per
sempre.
Més encara: el pa que jo donaré
és la meva carn,
perquè doni vida al món”.
Els jueus es posaren a discutir.
Els jueus es posaren a discutir.
Deien: “¿Com s’ho pot fer
aquest,
per donar-nos la seva carn per
menjar?”
Jesús els respongué:
“Us ho dic amb tota veritat:
si no mengeu la carn del Fill de
l’home
i no beveu la seva sang,
no podeu tenir vida en
vosaltres.
Qui menja la meva carn i beu la
meva sang
té vida eterna,
i jo el ressuscitaré el darrer
dia.
Ben cert:
la meva carn és un veritable
menjar,
i la meva sang és una veritable
beguda.
Qui menja la meva carn i beu la
meva sang
està en mi i jo en ell.
A mi m’ha enviat el Pare que
viu,
i jo visc gràcies al Pare;
igualment, els qui em mengen a
mi viuran gràcies a mi.
Aquest és el pa baixat del cel.
No és com el que van menjar els
vostres pares.
Ells van morir.
Però els qui mengen aquest pa, viuran per sempre”.
157. Menjar ... Beguda (... la meva carn és un
veritable menjar, i la meva sang és una veritable beguda).
Ja estem acostumats al doble nivell de llenguatge
en els Evangelis, i sobretot en el de Joan: un nivell superficial i un nivell
profund.
En l’evangeli d’avui, el nivell superficial és tan absurd que de seguida som portats a preguntar-nos pel nivell profund. Diríem que en l’evangeli d’avui hi ha com un desplaçament de nivells: el nivell superficial està posat tant fora de la racionalitat que així s’aconsegueix que el nivell profund quedi situat en una certa normalitat.
En l’evangeli d’avui, el nivell superficial és tan absurd que de seguida som portats a preguntar-nos pel nivell profund. Diríem que en l’evangeli d’avui hi ha com un desplaçament de nivells: el nivell superficial està posat tant fora de la racionalitat que així s’aconsegueix que el nivell profund quedi situat en una certa normalitat.
Que Jesús digui i repeteixi que la seva carn és
un veritable menjar, i la seva sang una veritable beguda és inacceptable,
com fa notar el mateix evangelista amb la reacció dels oients. Semblaria una
invitació al canibalisme! I no obstant, amb aquestes paraules "escandaloses", Jesús ens mostra el sentit més humà i humanitzador de la vida humana: fer-se
aliment els uns dels altres.
Amb un llenguatge dur, Jesús ens porta a descobrir
la més dolça i agraïda de les capacitats humanes, ja que els Humans vivim en
la mesura que rebem i donem la nostra vida.
La gran majoria de mares i pares ho saben per experiència directa. La gran majoria d’ells, posats a taula, podrien agafar el pa i dir als seus fills: aquest pa és la meva (nostra) vida que es fa aliment per a vosaltres. Preneu i mengeu-ne.
La gran majoria de mares i pares ho saben per experiència directa. La gran majoria d’ells, posats a taula, podrien agafar el pa i dir als seus fills: aquest pa és la meva (nostra) vida que es fa aliment per a vosaltres. Preneu i mengeu-ne.
I no solament amb els fills. L’amor vertader és
això: fer-se pa, fer-se aliment per a la persona o persones
estimades. I quan aquesta donació és mútuament compartida, aleshores apareix la
gratificant experiència de la comunió.
Ningú no s’ha donat a si mateix la pròpia vida.
Tots l’hem rebuda gratuïtament. I en gaudim donant-la.
Acceptar la pròpia vida com un do rebut, i convertir-la en aliment per als altres, constitueix el moll de l’os de la vida i del missatge de Jesús. Per això entre els humans la taula i l’aliment compartit han esdevingut el símbol més potent i real viscut (i celebrat) diàriament en l’àmbit d’amor que és la família.
Acceptar la pròpia vida com un do rebut, i convertir-la en aliment per als altres, constitueix el moll de l’os de la vida i del missatge de Jesús. Per això entre els humans la taula i l’aliment compartit han esdevingut el símbol més potent i real viscut (i celebrat) diàriament en l’àmbit d’amor que és la família.
Però és també un símbol exigent, perquè fer-se
aliment demana generositat; i la generositat demana esperit de
servei; i l’esperit de servei es contraposa directament a una altra
tendència també profundament humana (més aviat inhumana!): el Poder.
D’aquí la temptació permanent a fer trampa: pretendre “servir” des d’una suposada superioritat; “donar la pròpia vida” imposant-la als altres.
La família és certament un àmbit d’amor; però fàcilment es perverteix esdevenint un àmbit de domini.
D’aquí la temptació permanent a fer trampa: pretendre “servir” des d’una suposada superioritat; “donar la pròpia vida” imposant-la als altres.
La família és certament un àmbit d’amor; però fàcilment es perverteix esdevenint un àmbit de domini.
En les celebracions catòliques sovint s’ha
substituït la “normalitat” de la taula pel “misteri” de l’altar.
Ja no es tracta de “fer-se aliment els uns dels altres” sinó de “consagrar" el pa
i el vi perquè es "converteixin" en el
cos i la sang de Crist per mitjà d'una acció "reservada" als qui tenen
Poder sagrat.
Així la vida es converteix en religió; i després, des de la religió, es "dirigeix" la Vida. Greu corrupció de l’Eucaristia!!!
Així la vida es converteix en religió; i després, des de la religió, es "dirigeix" la Vida. Greu corrupció de l’Eucaristia!!!
No és estrany que, en la mesura que s’ha anat emancipant de l’Església, la societat hagi anat abandonant unes celebracions
rituals incapaces de significar la Vida rebuda i donada.
No cal lamentar que la gent no vagi a missa, perquè ja fa temps que s’ha "perdut" la missa.
En canvi, sortosament, no s’ha perdut fer de la pròpia vida un aliment per als altres, tant dintre com fora de l’àmbit confessional cristià.
La dialèctica Humanització – Deshumanització
(Comunió – Poder) continua plenament vigent; i cadascú ha de veure a quin
costat ha decidit situar-se, més enllà dels ritus que faci servir.No cal lamentar que la gent no vagi a missa, perquè ja fa temps que s’ha "perdut" la missa.
En canvi, sortosament, no s’ha perdut fer de la pròpia vida un aliment per als altres, tant dintre com fora de l’àmbit confessional cristià.
“També vosaltres em voleu deixar?”, pregunta Jesús (l’Home) als seus deixebles (Joan 6:67).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada