Paraules i Parauletes.
>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic.
i enllaços per ordre alfabètic.
Pere Torras. http://torrasbloc.blogspot.com.es/
Nota.
L’evangeli propi de la missa d’avui és
la Passió segons St. Mateu. És un relat llarg, que podeu llegir al blog APUNTS D'HOMILIA.
Per això comento una paraula que apareix en el fragment d'evangeli que el Missal proposa per a la Benedicció dels rams que, avui, pot precedit la missa pròpiament dita.
Per això comento una paraula que apareix en el fragment d'evangeli que el Missal proposa per a la Benedicció dels rams que, avui, pot precedit la missa pròpiament dita.
EVANGELI de la Benedicció dels rams. (Mateu 21,1-11).
Quan eren
a prop de Jerusalem,
arribaren
a Bet-Fagué,
a la
muntanya de les Oliveres.
Allà
Jesús envià dos deixebles amb aquest encàrrec:
«Aneu al
poble d’aquí al davant,
i
trobareu tot seguit una somera fermada,
amb el
seu pollí.
Deslligueu-la
i porteu-me'ls.
Si algú
us preguntava res,
responeu-li
que el Senyor els ha de menester,
però que
els tornarà de seguida».
Tot això
va succeir perquè es complís
el que el
Senyor havia anunciat pel profeta:
«Digueu a
la ciutat de Sió:
Mira, el
teu rei fa humilment la seva entrada,
muntat en
una somera,
en un
pollí, fill d'un animal de càrrega».
Els
deixebles hi anaren,
feren el
que Jesús els havia manat,
portaren
la somera i el pollí,
els
guarniren amb els seus mantells,
i ell hi
pujà.
Molta
gent entapissava el camí amb els seus mantells;
altres
tallaven branques dels arbres
per
encatifar la terra
i la gent
que anava al davant i la que seguia cridava:
«Hosanna
al Fill de David.
Beneït el
qui ve en nom del Senyor.
Hosanna a
dalt del cel».
Quan
hagué entrat a Jerusalem,
s’agità
tota la ciutat.
Molts
preguntaven: «¿Qui és aquest?».
La gent
que anava amb ell responia:
«És el
profeta Jesús, de Natzaret de Galilea».
147. Somera. (Mira,
el teu rei fa humilment la seva entrada, muntat en una somera,...).
Els quatre Evangelis ens parlen de l’Entrada de Jesús a
Jerusalem acompanyat per la multitud que l’aclama com a rei. L’Evangeli de
Mateu que hem llegit és l’únic que parla d’una somera i del seu pollí
com a muntura. Els altres tres Evangelis només parlen d’un pollí de
somera. L’escena que descriu l’Evangeli de Mateu és, de fet, impossible: Jesús
muntant una somera i el seu pollí. Amb aquest detall estrany Mateu vol
relacionar directament aquesta escena amb la profecia de Zacaries on també es
parla d’un rei humil que munta una somera, un pollí d’animal subjectat. En
la profecia no es parla de dos animals sinó d’un de sol, anomenat de dues
maneres. També l’Evangeli de Joan parla d’un pollí de somera citant la
mateixa profecia (Zacaries 9:9).
La profecia de Zacaries evoca l’entronització del rei Salomó, fill i successor del mític rei David (1er.Llibre dels Reis 1:33ss). Així es vol indicar que l’autèntic fill i successor de David no fou Salomó (que va acabar pervertint-se: 1er.Llibre dels Reis 11:1-13), sinó el profeta Jesús, de "Natzaret" de Galilea.
La profecia de Zacaries evoca l’entronització del rei Salomó, fill i successor del mític rei David (1er.Llibre dels Reis 1:33ss). Així es vol indicar que l’autèntic fill i successor de David no fou Salomó (que va acabar pervertint-se: 1er.Llibre dels Reis 11:1-13), sinó el profeta Jesús, de "Natzaret" de Galilea.
El relat
estableix una certa oposició entre Jerusalem i Natzaret:
- Jerusalem, com a capital del País, produeix servitud per al Poble i els seus ciutadans (pollí). És “el poble que està aquí al davant” on els dos deixebles enviats trobaran una somera fermada, amb el seu pollí. La feina dels dos deixebles enviats serà desfermar-la. La somera fermada i el seu pollí representen el poble esclavitzat avui i demà.
- Jerusalem, com a capital del País, produeix servitud per al Poble i els seus ciutadans (pollí). És “el poble que està aquí al davant” on els dos deixebles enviats trobaran una somera fermada, amb el seu pollí. La feina dels dos deixebles enviats serà desfermar-la. La somera fermada i el seu pollí representen el poble esclavitzat avui i demà.
- En canvi Natzaret és la pàtria de Jesús. “Natzarè”,
en arameu, sona igual que la paraula “rebrot”. Jesús és presentat com el
“rebrot” de la Soca de Jessé, el pare de David (Isaïes 11:1. Jeremies 23:5. També Apocalipsi 22:16).
Amb aquest llenguatge es vol significar que és Jesús “el Natzarè” qui realitza de debò el Regne promès. Un Regne fonamentat no pas en el Domini sinó en el Servei. L’entronització del seu rei no es fa entrant a la Capital muntant un solemne cavall ni tampoc una poderosa mula (com Salomó) sinó en una humil burreta amb el seu pollí.
Amb aquest llenguatge es vol significar que és Jesús “el Natzarè” qui realitza de debò el Regne promès. Un Regne fonamentat no pas en el Domini sinó en el Servei. L’entronització del seu rei no es fa entrant a la Capital muntant un solemne cavall ni tampoc una poderosa mula (com Salomó) sinó en una humil burreta amb el seu pollí.
Davant aquest espectacle, Jerusalem, la Capital, s’agita,
com ja havia passat amb l’arribada dels Mags vinguts d’Orient que buscaven
el rei dels Jueus que acaba de néixer (Mateu 2:2). Jerusalem, com a capital, imposa el seu Domini esclavitzador. Per
això el Natzarè ve a desfermar-la (“Hosana!” significa “Salva’ns!”).
El relat
conté unes paraules sorprenents. Els dos deixebles són enviats a deslligar
la somera i el seu pollí, i, si algú els demana per què ho fan, han de
respondre que el Senyor els ha de menester,
però que els tornarà de
seguida. “Els tornarà de seguda”? Si la somera i el pollí representen el Poble fermat, ¿què vol dir que els tornarà de seguida? ¿És que només seran deslligats un moment per a ser utilitzats, i retornats perquè els tornin a fermar?
Potser aquí la traducció habitual no sigui del tot encertada. L’original grec diu: el seu Senyor els necessita i de seguida els “enviarà” (“apostele”). “De seguida els enviarà” és una expressió molt ambivalent; potser, volgudament ambivalent. Pot significar ser enviat a la situació anterior de fermats, o ser enviat a una nova situació de llibertat.
Si continuem llegint, el relat diu: Llavors Jesús va entrar al recinte del temple i en va expulsar els qui hi compraven i venien, va bolcar les taules dels canvistes i les parades dels venedors de coloms,... Després, mentre era dins el recinte del temple, se li acostaren cecs i coixos, i ell els va curar (Mateu 21:12ss). Els cecs i el coixos, i tots els qui patien deformitats, no podien entrar al Temple. Però, després que Jesús ha tret fora els que s’hi havien instal·lat (venedors i canvistes), ja poden entrar-hi els que n’eren injustament exclosos (fermats a fora la casa). Així el Temple esdevé un espai de llibertat.
Però, no tothom estima la llibertat. La mateixa multitud que el dia del Ram aclama Jesús com a rei, el Divendres sant cridarà: Fora, crucifica’l aquest! Nosaltres no tenim més rei que el Cèsar (l’emperador romà) (Mateu 27:22; i Joan 19:15). Aquests prefereixen tornar a estar fermats. Potser l’ambivalència de les paraules “de seguida els enviarà” és per referir-se també a aquests.
Estar fermat o desfermat, depèn, també, de cadascú.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada