2on de Pasqua. Any
A.
Paraules i Parauletes.
>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic.
i enllaços per ordre alfabètic.
Pere Torras. http://torrasbloc.blogspot.com.es/
EVANGELI. (Joan 20,19-31).
El vespre
d’aquell mateix diumenge,
els
deixebles eren a casa
amb les
portes tancades per por dels jueus.
Jesús
entrà, es posà al mig i els digué:
«Pau a
vosaltres.»
Després
els ensenyà les mans i el costat.
Els
deixebles s’alegraren de veure el Senyor.
Ell els
tornà a dir: «Pau a vosaltres.
Com el
Pare m’ha enviat a mi,
també jo
us envio a vosaltres.»
Llavors
alenà damunt d’ells i els digué:
«Rebeu
l’Esperit Sant.
A tots
aquells a qui perdonareu els pecats
els
quedaran perdonats,
però
mentre no els perdonareu, quedaran sense perdó.»
Quan vingué Jesús, Tomàs, el Bessó, un dels dotze,
no era
allà amb els altres.
Ells li
digueren: «Hem vist el Senyor.»
Ell els
contestà:
«Si no li
veig a les mans la marca dels claus,
si no li
fico el dit dins la ferida dels claus,
i la mà
dins el costat,
no m’ho
creuré pas.»
Vuit dies
més tard els deixebles eren a casa altra vegada,
i Tomàs
també hi era.
Estant
tancades les portes,
Jesús
entrà, es posà al mig i els digué:
«Pau a
vosaltres.»
Després
digué a Tomàs:
«Porta el
dit aquí i mira’m les mans;
porta la
mà i posa-me-la dins el costat.
No siguis
tan incrèdul. Sigues creient.»
Tomàs li
respongué: «Senyor meu i Déu meu!»
Jesús li
diu: «Perquè m’has vist has cregut?
Feliços
els qui creuran sense haver vist.»
Jesús va
fer en presència dels deixebles
molts
altres miracles
que no
trobareu escrits en aquest llibre.
Els que
heu llegit aquí han estat escrits
perquè
cregueu que Jesús és el Messies, el Fill de Déu,
i, havent
cregut, tingueu vida en el seu nom.
149. Costat. (Tomàs... porta la mà i posa-me-la dins el costat.).
Només l’Evangeli de Joan conté el relat del
soldat que amb una llança obre el costat de Jesús. El text original
grec, per parlar del costat de Jesús, fa servir la paraula “pleura”. Amb
aquesta paraula que, en els Evangelis, només fa servir Joan, l’evangelista
evoca l’episodi de la Creació de la dona, de Gènesi 2:21s. Allà llegim: “Llavors el Senyor-Déu va fer caure l’home en un son
profund. Quan quedà adormit, prengué una de les seves costelles (pleures)
i omplí amb carn el buit que havia deixat. De la costella (pleura) que
havia pres a l’home, el Senyor-Déu va fer-ne la dona, i la presentà a l’home.
L’home exclamà: Aquesta sí que és os dels meus ossos i carn de la
meva carn!”.
(Avui, algunes persones veuen en aquest relat una manifestació de masclisme, perquè faria la dona "dependent" de l’home. Amb tot, la intenció del relat no sembla que sigui mostrar cap dependència de la dona envers el baró sinó més aviat afirmar, en el marc d’una societat realment masclista, la absoluta proximitat i igualtat de baró i muller: “os dels meus ossos i carn de la meva carn”).
(Avui, algunes persones veuen en aquest relat una manifestació de masclisme, perquè faria la dona "dependent" de l’home. Amb tot, la intenció del relat no sembla que sigui mostrar cap dependència de la dona envers el baró sinó més aviat afirmar, en el marc d’una societat realment masclista, la absoluta proximitat i igualtat de baró i muller: “os dels meus ossos i carn de la meva carn”).
En el llenguatge del Quart Evangeli, la mort
de Jesús evoca el son profund d’Adam, i la sang i aigua que
surten del seu costat obert (pleura) representen l’Església: la nova
Eva sorgida del costat obert del nou Adam (o l'Adam definitiu) (Joan 19:34). La sang i aigua encarnen els dos sagraments que defineixen
l’Església: Baptisme i Eucaristia.
Per això l’Evangeli de Joan dóna tanta solemnitat a l’obertura del costat (pleura) de Jesús i al simbolisme de la sang i aigua que en surten. “El qui ho veié en dóna testimoni, i el seu testimoni és digne de fe. Ell mateix sap que diu la veritat, perquè també vosaltres cregueu.
Per això l’Evangeli de Joan dóna tanta solemnitat a l’obertura del costat (pleura) de Jesús i al simbolisme de la sang i aigua que en surten. “El qui ho veié en dóna testimoni, i el seu testimoni és digne de fe. Ell mateix sap que diu la veritat, perquè també vosaltres cregueu.
Això ajuda a entendre per què, en el Relat de la resurrecció, el primer que fa Jesús, després de saludar els
deixebles, és mostrar-los les mans i el costat. Són el senyal que
identifica el Ressuscitat amb el Crucificat.
L’evangelista es serveix de l’absència de Tomàs per centrar encara més tota l’escena en l’obertura del costat (i en els forats de les mans). Primer és el mateix Tomàs qui "proclama" que ell no creurà en la resurrecció de Jesús si no pot comprovar-la posant el dit al forat de les mans i la mà dins el costat.
Al cap de vuit dies (és dir: en la següent reunió de la Comunitat) Jesús es dirigeix directament a Tomàs: «Porta el dit aquí i mira’m les mans; porta la mà i posa-me-la dins el costat. No siguis tan incrèdul. Sigues creient.»
L’evangelista es serveix de l’absència de Tomàs per centrar encara més tota l’escena en l’obertura del costat (i en els forats de les mans). Primer és el mateix Tomàs qui "proclama" que ell no creurà en la resurrecció de Jesús si no pot comprovar-la posant el dit al forat de les mans i la mà dins el costat.
Al cap de vuit dies (és dir: en la següent reunió de la Comunitat) Jesús es dirigeix directament a Tomàs: «Porta el dit aquí i mira’m les mans; porta la mà i posa-me-la dins el costat. No siguis tan incrèdul. Sigues creient.»
Com Adam i Eva, sortida del seu costat,
“inicien” (en el llenguatge mítico-sapiencial del Gènesi) la Humanitat, també ara el Crucificat,
amb la sang i aigua sortides del seu costat, “inicia” la Humanitat adulta, o definitiva.
Per això la insistència en el nom de Tomàs, que significa “bessó”. Com Eva en relació a Adam és os dels meus ossos i carn de la meva carn, la Comunitat és el “cos” del Ressuscitat. El Ressuscitat i la Comunitat s’identifiquen (bessons).
Per això la insistència en el nom de Tomàs, que significa “bessó”. Com Eva en relació a Adam és os dels meus ossos i carn de la meva carn, la Comunitat és el “cos” del Ressuscitat. El Ressuscitat i la Comunitat s’identifiquen (bessons).
I és també “bessó” dels futurs creients. Les
mans i els peus foradats identifiquen Jesús amb tots els crucificats;
i el costat obert identifica Jesús amb tots aquells que viuen com a vida que es dóna. Comunitat d’amor o Església.
Però, compte! Quan fem servir la paraula
“Església”, és convenient superar una significació purament confessional.
Amb el temps, els deixebles de Jesús s’han anat convertint en una Religió. El
Cristianisme és avui una religió entre altres religions. Això fa que el significat
original de la paraula església hagi canviat. Però, com a Comunitat
que sorgeix del costat obert del Nou Adam, l’Església està formada
per tots els humans que accepten ser humans i fer Humanitat, siguin
o no, es considerin o no, confessionalment cristians. És cert que el Cristianisme ofereix als Cristians llenguatge i àmbit per a entendre i celebrar la FE en Déu i en la Humanitat. Però cal excloure’n tot rastre d’exclusivitat.
Les altres Religions, els altres Marcs Culturals ofereixen també als seus participants llenguatge i àmbit per ser Humans i fer Humanitat. La varietat de Llenguatges (de Religions) és una riquesa de la Humanitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada