Paraules i Parauletes.
>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic.
i enllaços per ordre alfabètic.
Pere Torras. http://torrasbloc.blogspot.com.es/
EVANGELI. (Joan 1,29-34).
En aquell
temps,
Joan veié
que Jesús venia i digué:
«Mireu
l’anyell de Déu,
que pren
damunt seu el pecat del món.
És aquell
de qui jo deia:
Després
de mi ve un home que m’ha passat davant,
perquè,
abans que jo, ell ja existia.
Jo no
sabia qui era,
però vaig
venir a batejar amb aigua
perquè
ell es manifestés a Israel.»
Després
Joan testificà:
«He vist
que l’Esperit baixava del cel com un colom
i es
posava damunt d’ell.
Jo no
sabia qui era,
però el
qui m’envià a batejar amb aigua em digué:
«Aquell
sobre el qual veuràs que l’Esperit baixa i es posa
és el qui
bateja amb l’Esperit Sant.»
Jo ho he
vist,
i dono
testimoniatge que aquest és el Fill de Déu.»
135. Anyell de Déu. (Mireu l’anyell de Déu, que pren damunt seu
el pecat del món).
Per diverses raons, i sobretot quan una persona o un
col·lectiu fan l’experiència del mal i del dolor, pot aparèixer un sentiment
de culpa, i la necessitat de fer alguna cosa per expiar-la.
Els sacrificis d’expiació van ser freqüents en altres temps i, encara que de maneres diferents (sovint no religioses), també avui.
Els sacrificis d’expiació van ser freqüents en altres temps i, encara que de maneres diferents (sovint no religioses), també avui.
L’expiació pot ser directa o projectada,
segons que la culpa sigui assumida directament o s’intenti projectar-la
sobre altres persones o animals. En diverses Religions fins i tot existeixen figures
com el boc expiatori, o semblants que, ritualment, són “carregades” amb els
pecats d’una persona o d’un col·lectiu, i són sacrificats o enviats al desert,... (Levític 16:7ss).
Dintre el Cristianisme no ha estat pas infreqüent entendre
la mort de Jesús com un sacrifici expiatori. Jesús hauria carregat
amb els pecats del món i els hauria expiat en lloc dels pecadors humans.
Aquesta manera d’entendre la mort de Jesús, no solament contradiu
directament el missatge dels Evangelis sinó que manté aquella pervertida
imatge de Déu que Jesús va voler corregir.
Darrere aquest sentiment d’expiació hi roman la idea d’un Déu justicier i sever que exigeix “revenja” per les "ofenses" rebudes.
Darrere aquest sentiment d’expiació hi roman la idea d’un Déu justicier i sever que exigeix “revenja” per les "ofenses" rebudes.
En canvi Jesús parla de Déu com a Pare (Mateu 9:13), font de tot allò de bo que ja hi ha en nosaltres i que contínuament envia el seu Esperit perquè puguem assolir allò que encara ens falta per a ser a imatge seva o fills (Gènesi 1:27).
Déu perdona el pecat del món no pas fent-lo expiar sinó amb més abundància del seu Esperit creador i santificador.
Una de les expressions que solen ser més utilitzades per a
aquella falsa idea de Déu és la que es llegeix en l’evangeli d’avui posada en
boca del Baptista: “Mireu l’anyell de Déu, que pren damunt seu el pecat del
món”.
Certament, la traducció del Missal “que pren damunt seu el pecat del món” és molt ambigua, donant al verb grec original “airon” (“treure”) un significat forçat, degut segurament al "prejudici" descrit abans.
Jesús es “carrega” les nostres culpes no pas per un mecanisme de projecció nostre sinó perquè es fa del tot solidari amb els Humans. Ell és cent per cent humà, i sent com a propi allò que hi ha en els Humans, el pecat inclòs.
El nostre pecat és la insolidaritat. Amb la seva solidaritat total, Jesús trenca el regne de la insolidaritat humana. Per això treu el pecat del món.
Aquesta solidaritat total la mostra fent-se aliment per als altres. L’expressió “Anyell de Déu” evoca l’anyell pasqual. La mort de l’anyell pasqual no era expiatòria. L’anyell pasqual es convertia en aliment del Poble per al seu llarg èxode cap a la Llibertat.
Certament, la traducció del Missal “que pren damunt seu el pecat del món” és molt ambigua, donant al verb grec original “airon” (“treure”) un significat forçat, degut segurament al "prejudici" descrit abans.
Jesús es “carrega” les nostres culpes no pas per un mecanisme de projecció nostre sinó perquè es fa del tot solidari amb els Humans. Ell és cent per cent humà, i sent com a propi allò que hi ha en els Humans, el pecat inclòs.
El nostre pecat és la insolidaritat. Amb la seva solidaritat total, Jesús trenca el regne de la insolidaritat humana. Per això treu el pecat del món.
Aquesta solidaritat total la mostra fent-se aliment per als altres. L’expressió “Anyell de Déu” evoca l’anyell pasqual. La mort de l’anyell pasqual no era expiatòria. L’anyell pasqual es convertia en aliment del Poble per al seu llarg èxode cap a la Llibertat.
L’anyell pasqual serveix per a explicar la mort
de Jesús. De diverses maneres els Evangelis presenten Jesús com l’autèntic
i definiu anyell pasqual perquè dóna la vida per al Poble.
“Donar la vida pels altres” és l’essència mateixa de la
vida humana. Vivim en la mesura que donem la vida pels altres.
Per això Jesús es converteix en model d’Humanitat. Per això ell esdevé primogènit
de la (nova) Humanitat adulta. Per això amb ell es treu el pecat d’aquest
nostre món tan marcat per estructures de domini i d’afirmació enfront dels altres. En Jesús viure és estimar. Només l’amor treu el
pecat del món; no els sacrificis d’expiació. (Marc 12:33. Hebreus 10:5).
Jesús ens salva. Posem un exemple: un hortolà planta
un plançó d’olivera al seu jardí. El primer any no fa res. El segon any tampoc no
produeix fruit; només algunes fulles. Al tercer, encara no hi ha cap oliva;
només uns minúsculs secalls desaprofitables. L’hortolà comença a tenir dubtes raonables
sobre si el plançó que ha plantat no serà una olivera borda.
Però heus aquí que un bon dia l’olivera produeix olives: poques, però magnífiques. Aquelles olives “salven” l’olivera perquè posen en evidència que l’arbre és de molt bona qualitat.
Però heus aquí que un bon dia l’olivera produeix olives: poques, però magnífiques. Aquelles olives “salven” l’olivera perquè posen en evidència que l’arbre és de molt bona qualitat.
Jesús és la prova de la bona qualitat de la
Humanitat. En ell, humà al cent per cent, es realitza plenament el
projecte de Déu: fem l’Home a imatge i semblança nostra (Gènesi 1:26).
Jesús treu el pecat del món
perquè, com a home, ens permet creure en la Humanitat. Com a vida que
es dóna, Jesús redimeix la Humanitat introduint-hi l’Amor total com a forma
normal de vida. Com a anyell pasqual ens mostra que la vida esdevé plenament humana quan ens fem aliment els uns per als altres. La seva resurrecció ens assegura que la vida donada no és una vida perduda, sinó l’autèntica Vida (Mateu 10:39. Lluc 17:33).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada