>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic.
i enllaços per ordre alfabètic.
Pere Torras. http://torrasbloc.blogspot.com.es/
EVANGELI. (Lluc 16,19-31).
En aquell
temps, Jesús digué als fariseus:
«Hi havia
un home ric
que anava
vestit de porpra i de lli finíssim,
i cada
dia celebrava festes esplèndides.
Un pobre
que es deia Llàtzer
s’estava
estirat vora el seu portal
amb tot
el cos nafrat,
esperant
satisfer la seva fam
amb les
engrunes que queien de la taula del ric.
Fins i
tot venien els gossos a llepar les seves úlceres.
El pobre
morí,
i els
àngels el portaren a la falda d’Abraham.
El ric
també morí
i el van
sepultar.
»Arribat al país dels morts
i estant
en un lloc de turments,
alçà els
ulls, veié de lluny Abraham, amb Llàtzer a la falda,
el cridà
i li digué:
“Abraham,
pare meu, apiada’t de mi
i envia
Llàtzer que mulli amb aigua la punta del seu dit
i em
refresqui la llengua,
perquè
sofreixo molt enmig d’aquestes flames.”
Abraham
li respongué:
“Fill
meu, recorda’t que en vida
et van
tocar béns de tota mena,
i a
Llàtzer mals,
però ara
ell ha trobat consol
i tu,
sofriments.
Pensa
també que entre nosaltres i vosaltres
hi ha una
fossa immensa,
tant que
si algú volgués passar
del lloc
on sóc jo cap on sou vosaltres, no podria,
ni tampoc
del vostre lloc al nostre.”
»El ric digué:
»El ric digué:
“Llavors,
pare, et prego que l’enviïs a casa meva.
Hi tinc
encara cinc germans.
Que
Llàtzer els adverteixi,
perquè no
acabin també en aquest lloc de turments.”
Abraham
li respongué:
“Ja tenen
Moisès i els profetes: que els escoltin.”
El ric
contestà:
“No, pare
meu Abraham, no els escoltaran.
Però si
anava a trobar-los
algú que
torna d’entre els morts, sí que es convertiran.”
Li diu
Abraham:
“Si no
fan cas de Moisès i dels profetes,
ni que
ressuscités algú d’entre els morts no es deixarien convèncer”.»
117. Llàtzer. (Un
pobre que es deia Llàtzer s’estava estirat vora el portal...).
En la Bíblia, el nom “Llàtzer” apareix només en
aquest episodi de l’Evangeli de Lluc i en l’Evangeli de Joan com a germà
de Marta i Maria (Joan 11:1ss i Joan 12:1ss).
“Llàtzer” és la forma grega (latzaros) del nom
hebreu “Eleazar” que significa “Deu ha ajudat”. La insistència en el nom
(l’Evangeli de Lluc, 4 vegades, i el de Joan, 12) és perquè ens fixem en el seu
significat. Per altra part, l’ús de la forma grega per comptes de
l’hebrea, que era habitual, indica que cal anar més enllà del significat
habitual que es donava a aquest nom.
Segons la manera habitual d’entendre les coses, en la paràbola de Lluc, aquell a qui realment “Déu ha ajudat” seria el ric. El pobre seria més aviat un “abandonat de Déu”. Però Lluc, donant el nom de Llàtzer precisament al pobre, inverteix la nostra manera habitual de valorar les persones. Amb la figura de Llàtzer se’ns invita a anar més enllà d’allò que "apareix" en la vida present.
Segons la manera habitual d’entendre les coses, en la paràbola de Lluc, aquell a qui realment “Déu ha ajudat” seria el ric. El pobre seria més aviat un “abandonat de Déu”. Però Lluc, donant el nom de Llàtzer precisament al pobre, inverteix la nostra manera habitual de valorar les persones. Amb la figura de Llàtzer se’ns invita a anar més enllà d’allò que "apareix" en la vida present.
En els Evangelis de Lluc i Joan (els únics que fan servir
aquest nom, i d’una manera insistent) Llàtzer personifica l’experiència
de la resurrecció en el si de la Comunitat.
La referència a la Comunitat és explícita en
l’Evangeli de Joan: Llàtzer és germà de les germanes Marta i
Maria (Joan 11:1ss). En ell, la Comunitat fa l’experiència de la mort; però és
invitada a descobrir-hi la continuació de la vida més enllà de la mort
(resurrecció). “Ho creus, això?” pregunta Jesús a Marta. “Jo sóc la resurrecció
i la vida”. La resurrecció no és una cosa d’un futur llunyà sinó una forma de vida ja present.
En el relat de Lluc, cal notar que Jesús es dirigeix als Fariseus
(Lluc 16:14). Els Fariseus creien en la resurrecció; i feien bandera
d’aquesta creença enfront dels Saduceus que feien bandera de no
creure-hi. Jesús es dirigeix al Fariseus amb el mateix llenguatge amb
què ells “explicaven” la seva creença en la resurrecció, però inverteix
els termes. Per als Fariseus (rics), el si d’Abraham era un lloc
de vida reservat als complidors de la Llei (que eren ells); la resta
d’humans anava a l’Hades, lloc dels morts. Jesús ho diu al revés.
Aquí, la referència a la Comunitat es fa evocant els germans del ric, i es converteix en un advertiment sever als membres (germans) de les comunitats cristianes. Els cinc germans, a pesar de ser “germans”, han establert una separació total entre ells i Llàtzer. A pesar de la proximitat física, el ric ha generat una fossa immensa entre ell i el pobre (Lluc 16,26) .
Aquí, la referència a la Comunitat es fa evocant els germans del ric, i es converteix en un advertiment sever als membres (germans) de les comunitats cristianes. Els cinc germans, a pesar de ser “germans”, han establert una separació total entre ells i Llàtzer. A pesar de la proximitat física, el ric ha generat una fossa immensa entre ell i el pobre (Lluc 16,26) .
Els Evangelis “aprofiten” aquesta idea popular de dos mons totalment separats,
però en canvien els termes. No són el món dels vius i el món dels morts
sinó el món dels humans i el món dels inhumans o insolidaris.
La gran fossa que ha creat el ric i els seus germans “subsisteix” després de la mort. “Us ho asseguro: tot allò que lligueu a la terra quedarà lligat al cel, i tot allò que deslligueu a la terra quedarà deslligat al cel” (Mateu 18:18).
La gran fossa que ha creat el ric i els seus germans “subsisteix” després de la mort. “Us ho asseguro: tot allò que lligueu a la terra quedarà lligat al cel, i tot allò que deslligueu a la terra quedarà deslligat al cel” (Mateu 18:18).
L’escena del ric preocupat pels seus germans
que continuen banquetejant sense convidar-hi el pobre
Llàtzer ajagut al seu portal, suggereix un paral·lelisme amb els pobres
que sovint estan als portals de les nostres esglésies.
Què significa que els pobres estiguin a la porta, i no a dintre? És una pregunta que ens hem de fer, i que suggereix dues altres preguntes:
- És autèntica la germanor que celebrem dintre?
- Hi ha “pobres” que no volen germanor sinó només diners?
Què significa que els pobres estiguin a la porta, i no a dintre? És una pregunta que ens hem de fer, i que suggereix dues altres preguntes:
- És autèntica la germanor que celebrem dintre?
- Hi ha “pobres” que no volen germanor sinó només diners?
En tot cas, la paràbola de Lluc ens assegura que fora de
la germanor solidària, no hi ha resurrecció. Per molt
“germans” que siguem, si no hi ha solidaritat no hi ha vida. “El
ric també morí, i el van sepultar”.
Segons l’Evangeli de Joan, la llosa sepulcral que
posem entre el món dels vius i el món dels morts és una equivocació.
No és la llosa allò que “separa” de debò dos mons. “Traieu la llosa”, diu
Jesús. (Joan 11:39).
Els relats de Lluc i de Joan són totalment independents. Però,
en els dos, la figura de Llàtzer representa la vida dels
qui han mort; “viuen” perquè “Déu ha ajudat”. En l’Evangeli de Joan, el difunt
Llàtzer participa en el sopar de la comunitat dels germans (Joan 12:2). En l’Evangeli de Lluc, el difunt Llàtzer és portat al si
d’Abraham: una manera gràfica d’indicar que gaudeix de la vida del
Poble elegit o Comunitat viva. “Déu no és un Déu de morts sinó de vius”
(Lluc 20:37s).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada