diumenge, 19 de juny del 2016

13è. diumenge.C. "Camí".

Paraules i Parauletes.
ÍNDEX,
 i enllaços per ordre alfabètic.

EVANGELI. (Lluc 9,51-62).
Quan s’acostaven els dies
en què Jesús havia de ser endut al cel,
també ell resolgué decididament d’encaminar-se a Jerusalem.
Envià alguns que s’avancessin, i ells, tot fent camí,
entraren en un poblet de samaritans per buscar-hi allotjament.
Però la gent no el volgué rebre,
perquè s’encaminava a Jerusalem.
En veure això, els seus deixebles Jaume i Joan li digueren:
«Senyor, voleu que manem que baixi foc del cel i els consumeixi?»
Però Jesús es girà i els renyà.
I se n’anaren a un altre poblet.

Mentre feien camí algú li digué:
«Us seguiré pertot arreu on anireu.»
Jesús li respongué:
«Les guineus tenen caus, i els ocells, nius,
però el Fill de l’home no té on reposar el cap.»

A un altre, Jesús li digué: «Vine amb mi.»
Ell li contestà:
«Senyor, permeteu-me primer d’anar-me’n a casa,
fins que hauré enterrat el meu pare.»
Jesús li diu: «Deixa que els morts enterrin els seus morts,
i tu vés a anunciar el regne de Déu.»

Un altre digué a Jesús: «Vinc amb vós, Senyor,
però permeteu-me primer que digui adéu als de casa meva.»
Jesús li respongué:
«Ningú que mira enrere quan ja té la mà a l’arada
no és apte per al regne de Déu.»


103. Camí. (..., tot fent camí, entraren en un poblet,...).
La idea del camí és fonamental per entendre els Evangelis. De fet, els tres Sinòptics exposen tota l’obra de Jesús situant-la en un camí que va de Galilea a Jerusalem (i més enllà: a la Resurrecció). L’Evangeli de Joan no utilitza aquest marc sinó que es desenvolupa al voltant de la idea de “pasqua”.
De totes maneres, "pasqua" significa “pas”. Camí i pas, evidentment, es complementen. De fet, en els Sinòptics, el camí de Jesús porta a la Pasqua, i, en l’Evangeli de Joan, la Pasqua concreta el significat del seu camí. (Joan 14,6).
El camí de Galilea a Jerusalem és com una paràbola de la vida de Jesús i de la vida de la Humanitat. En aquest camí, allò significatiu no és el desplaçament geogràfic sinó la transformació que el camí provoca en el caminant. No es tracta de passar d’un lloc a un altre sinó de passar d’una forma d’existència a una altra. Es com el camí d’un nen, que el porta de la infantesa a la vida adulta. El camí de Galilea a Jerusalem és una paràbola de la transformació interior per la qual l’Home passa de la Vida tinguda a la Vida donada.
El camí de Jesús i els seus deixebles evoca el camí de l’antic Israel des del País on eren esclaus a la Terra Promesa (Èxode). Segons els relats de la mateixa Bíblia, aquest èxode no va ser del tot reeixit. Cap dels qui van sortir del País d’esclavitud no va entrar a la Terra Promesa; ni tan sols Moisès, el seu guia (Nombres 20,12Deuteronomi 3,27). Per això l’Èxode va durar quaranta anys: és a dir: una generació (Psalm 95:11). I és que el pas de l’Esclavitud a la Llibertat no es fa simplement anant d’un lloc a un altre sinó transformant qualitativament la pròpia vida.
Jesús, amb el seu camí de Galilea a Jerusalem, realitza aquesta transformació. Com a jueu, ell realitza amb èxit l’Èxode que encara no havia fet el seu Poble. Amb tot, no arriba a la Llibertat perquè Jerusalem sigui la Terra Promesa. Al contrari: S'ha pervertit el terme: a Jerusalem Jesús hi serà pres, condemnat i mort. Jesús trobarà la Llibertat per la via de la resurrecció. És a dir: per la via de la vida que, donant-se del tot, esdevé compartida.
En el nucli mateix on es concentren els diferents Poders que generen esclavitud, Jesús, excloent tota forma de Poder i assumint la forma de servidor, mostra a tothom el camí que ens fa capaços d’entrar realment a la Terra Promesa de la Llibertat (Joan 13, 1-17) .

Tot fent camí, Jesús es troba amb els caminants que volen acompanyar-lo. Les respostes que aquests reben fan entendre les característiques del camí. No es tracta d’aconseguir un terme com a premi final després de l’esforç, sinó de permetre que el camí vagi transformant la nostra vida fins a la Pasqua; fins a la vida donada. Vida donada i acollida per les mans paternals de Déu i de tots els germans.
«Pare, confio el meu alè a les teves mans.» Lluc 23:46.
«T'ho asseguro: avui seràs amb mi al paradís.» Lluc 23:43.
 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada