diumenge, 20 de març del 2016

Divendres Sant. C. "Hort".



Paraules i Parauletes.
ÍNDEX,
 i enllaços per ordre alfabètic.


Evangeli (Joan 18:1-19:42).
L’evangeli d’avui és el relat de la Passió segons St. Joan). No el poso aquí per la seva extensió. Podeu trobar-lo en els dos enllaços que he posat.  


89. Hort.
- (Allà hi havia un hort, i Jesús hi entrà amb els seus deixebles. Joan 18:1).
- (Hi havia un
hort a l’indret on havien crucificat Jesús... Joan 19:41).
 En l’Evangeli de Joan, el relat de la Passió, mort i resurrecció de Jesús està posat dintre una gran inclusió formada per la paraula hort. Comença amb la detenció a l’Hort de Getsemaní i acaba amb la resurrecció a l’Hort del Calvari.
A l’hort de Getsemaní, abans de deixar-se detenir, Jesús pregunta: Qui busqueu? La pregunta es fa dues vegades provocant una resposta repetida: Jesús, el Natzarè. Pregunta i resposta són repetides per posar de relleu el seu significat. “Natzarè” sona igual que la paraula que en hebreu significa “rebrot”. En els Evangelis, la idea de Jesús-rebrot (natzarè o de Natzaret) sovinteja (Mateu 2:23). Ve ja de l’Antic Testament. Rebrot de Jessé, pare del rei David (Isaïes 11:1).
Ajuntant hort i rebrot, tenim els significat que l’Evangeli de Joan vol suggerir: el rebrot de David és arrancat de l’hort de Getsemaní per ser trasplantat a l’hort del Calvari.
A l’hort de Getsemaní Jesús és el rebrot de Jessé (és a dir: pertany al Poble d’Israel). A l’hort del Calvari, fora ciutat, Jesús és per a tota la Humanitat. Per això es parla d’un indret concorregut per gent diferent i assenyalat amb un cartell escrit en hebreu, llatí i grec (Joan 19:20).
“Aquí teniu l’home” havia dit el representant de l’autoritat imperial (mundial) (Joan 19:5). A l’hort del Calvari, Jesús és “exhibit” com a primogènit de la (nova) Humanitat. El Fill de l'home ha de ser enlairat, perquè tots els qui creuen tinguin en ell vida eterna. (Joan 3,14).
La presència de Maria Magdalena a l’hort del Calvari evoca els inicis de la Humanitat amb Adam i Eva al mític Jardí (Hort) terrenal.
Segons el segon Relat de la Creació (Gènesi 2:7ss), Adam (l’Home) es troba sol, i per això Déu, provocant-li un son profund, li treu una costella per fer-ne la Dona, companya sortida del seu costat mateix. (Alguns feministes consideren aquest llenguatge poc correcte perquè hi veuen una dependència d’Eva en relació a Adam. Potser sí. Però més aviat sembla que s’hi vol expressar la radical identitat entre home i dona, i la seva profundíssima comunió. “Aquesta sí que és os dels meus ossos i carn de la meva carn!”. Gènesi 2:23).
També a l’hort de Getsemaní el nou Adam viu una terrible soledat, accentuada per la “presència” de companys que no l’entenen, l’abandonen o el traeixen. La seva mort correspon al son profund després del qual, “en despertar-se”, es trobarà amb la nova Eva, personificada en Maria Magdalena, que busca adelerada “el seu Senyor”.
Quan Maria Magdalena veu Jesús, el pren per l’hortolà. No s’equivoca: Jesús és el nou hortolà que, juntament amb ella, rep de Déu l’Hort-Jardí on podran fer créixer la Nova Humanitat, formada des de la Germanor, i no pas des del Poder, com culpablement es pretén fer en la Vella Humanitat. En la Nova, queda exclosa tota relació de domini o de possessió (Joan 20:17).
De l’hort de Getsemaní a l’hort del Calvari. Jesús passa de ser cent per cent jueu (rebrot de David) a ser també cent per cent universal (fill de l’Home) per la seva vida donada (feta llavor) per a tothom. Així ho escenificaran els mateixos soldats repartint el seu mantell reial en quatre parts (Als quatre punts cardinals) (Joan 19:23).
A l’hort del Calvari Jesús mor com a rei dels Jueus i hi germina com a rei Universal, lliurat a la Humanitat pels mateixos Jueus.
Jesús no és propietat privada de ningú: ni de Jueus, ni de Cristians (entesos com el grup particular dels seus seguidors). Jesús és l’Home.  Fill de la Humanitat i primogènit de la Nova Humanitat.
L’hort de Getsemaní i el del Calvari representen una sola i única Humanitat. Tots hi naixem com a rebrots; tots hi som enterrats com a llavors de nova vida, si ho acceptem lliurement i amb generositat.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada