diumenge, 31 de gener del 2016

5è. Diumenge. Any C. "Barca".



Paraules i Parauletes.
ÍNDEX,
 i enllaços per ordre alfabètic.


EVANGELI. (Lluc 5,1-11).
En una ocasió la gent s’aglomerava sobre Jesús
per escoltar la paraula de Déu.
Ell, que es trobava vora l’estany de Genesaret,
veié dues barques a la platja.
Els pescadors n’havien baixat
i rentaven les xarxes.
Pujà en una de les barques, que era de Simó,
li demanà que l’apartés una mica de terra,
s’assegué i ensenyava la gent de la barca estant.

Quan acabà de parlar, digué a Simó:
«Tira endins, i caleu les xarxes per pescar.»
Simó li respongué:
«Mestre, ens hi hem escarrassat tota la nit
i no hem pescat res,
però ja que vós ho dieu calaré les xarxes.»
Així que ho feren agafaren tant de peix
que les xarxes s’esquinçaven.
Llavors feren senyal als pescadors de l’altra barca
que vinguessin a ajudar-los.
Ells hi anaren,
i ompliren tant les barques que quasi s’enfonsaven.

Simó Pere, en veure això,
es llançà als genolls de Jesús i li deia:
«Senyor, allunyeu-vos de mi, que sóc un pecador.»
Ni ell ni cap dels qui anaven amb ell
no se sabien avenir d’una pesca com aquella.
Igual passà amb Jaume i Joan, fills de Zebedeu,
que eren socis de Simó.
Però Jesús digué a Simó:
«No tinguis por: des d’ara seràs pescador d’homes.»
Llavors tornaren a terra les barques,
ho deixaren tot i se n’anaren amb ell.



81. Barca. (Jesús ... pujà en una de les barques, que era de Simó,...).

Galilea és un país centrat en el seu llac. És lògic, doncs, que les barques hi tinguin un gran simbolisme. Una barca serveix per anar a pescar, per passar a l’altra riba o, simplement, per gaudir del plaer de passejar-se per l’aigua sense ser-hi engolit. En aquest últim cas, la barca salva de l’aigua.
També cal tenir en compte que la majoria de gent que vivia al voltant del llac eren Jueus. Per tant, en la seva mitologia hi havia la Sortida d’Egipte (Èxode) travessant el Mar Roig. Aquesta “travessia”, però, es va fer sense barques, a peu eixut (Èxode 14:15). Cal tenir en compte aquest punt.
Els Evangelis recullen aquest doble simbolisme quan parlen de “barques”. En un primer moment, la barca salva de ser engolits; però la travessia de debò es fa sense barca. És a dir: hi ha un segon moment en què cal deixar la barca. ( Mateu 14:28.  També Joan 21:7).
Els Evangelis descriuen aquest procés servint-se de la figura de Simó, anomenat Pere (pedra). Ens presenten aquest deixeble estretament vinculat a la seva barca. La presència de Jesús a la barca de Pere té per objectiu precisament alliberar-lo de la "seva" barca. Ell s’hi resisteix. L’abundància de pesca trenca les xarxes i enfonsa les barques. Pere, fins i tot, hi descobreix la mà de Déu; però, abans d’abandonar la seva barca, demana a Jesús que s’allunyi d’ell. Se li llança als genolls per apartar-lo. (Notem el diferent significat de “llançar-se als genolls” i de “llançar-se als peus”).
Amb tot, Pere acabarà deixant la barca.
Aquesta escena, posada als inicis de la predicació de Jesús, prefigura tot el procés de deixar la barca. A Pere li costarà molt deixar la seva barca, és a dir: la seva ideologia, viscuda i alimentada per la pertinença a un grup que la genera i la manté.
La “barca” pot representar la pròpia sinagoga, o la pròpia església, o la pròpia religió, la secta, el partit polític, el sindicat, la nació, el club,...
En el llenguatge de l’evangeli d’avui, el procés de deixar la barca comporta canviar de feina: deixar de “pescar peixos” (clients, fidels, prosèlits, seguidors, addictes, partidaris,...) per dedicar-se a “pescar homes”. Aquí pescar homes significa salvar-los de tot allò en què estem engolits, negats, atrapats, enganxats, entrampats,...
A Pere li costarà fer aquest canvi perquè està molt lligat a la seva barca. Jesús l’advertirà just abans de la seva gran negació: Simó, Simó, mira que Satanàs us ha reclamat per sacsejar-vos com es garbella el blat,... (Lluc 22:31). Lluc no ens presentarà la resposta positiva de Pere fins en el seu segon Volum (Els Fets dels Apòstols), quan Pere "marxi definitivament" (èxode) de la seva barca (Fets 12:17).
L’Evangeli de Joan ho dirà en una espècie de “capítol afegit”, al final de tot, quan, per tres vegades, Pere haurà de corregir les tres negacions anteriors. Només llavors Jesús podrà dir-li: Segueix-me. (Joan 21:19)
Simó Pere representa tants i tants seguidors de Jesús “embarcats”, als quals la vinculació a la seva barca impedeix de seguir Jesús fins al final. És a dir: fins a veure’l i servir-lo en cada ésser humà que necessita ser alliberat. Notem que, en l’Evangeli de Joan, en la última trobada amb Jesús, Pere no sap que aquell “home” és Jesús. A pesar d’això, en fa cas (Joan 21:4). (Llegiu tot el capítol 21 de l'Evangeli de Joan).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada