Paraules i Parauletes.
>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic.
i enllaços per ordre alfabètic.
"Sotmès".
EVANGELI. (Lluc 2,41-52).
Els pares
de Jesús anaven cada any a Jerusalem
amb la
peregrinació de Pasqua.
Quan ell
tenia dotze anys
pujaren a
celebrar les festes com era costum,
i passats
els dies,
quan
tothom se’n tornava,
el noi es
quedà a Jerusalem
sense que
els seus pares se n’adonessin.
Pensant
que anava amb altres de la caravana,
feren la
primera jornada de camí.
Al vespre
el buscaren entre els parents i coneguts
i no el
trobaren.
L’endemà
se’n tornaren a Jerusalem a buscar-lo.
El tercer dia el trobaren al temple,
El tercer dia el trobaren al temple,
assegut
entre els mestres de la Llei,
escoltant-los
i fent-los preguntes.
Tots els
qui el sentien
estaven
meravellats de la seva intel·ligència
i de les
seves respostes.
Els seus
pares quedaren sorpresos de veure’l allà,
i la seva
mare li digué:
«Fill,
per què t’has portat així amb nosaltres?
El teu
pare i jo et buscàvem amb ànsia.»
Ell els
digué:
«Per què
em buscàveu?
No sabíeu
que jo només podia ser a casa del meu Pare?»
Ells no
comprengueren aquesta resposta.
Després baixà amb ells a Natzaret
Després baixà amb ells a Natzaret
i vivia
sotmès a ells.
La seva
mare conservava tots aquests records en el seu cor.
A mesura
que Jesús creixia,
avançava
en enteniment
i es
guanyava el favor de Déu i dels homes.
74. “Sotmès” (...i vivia sotmès a ells.).
Després de la exhibició d’independència que Jesús va
fer quedant-se al temple sense ni tan sols avisar els seus pares, sorprèn molt
l’afirmació de que vivia sotmès a ells. I això, pràcticament, durant
tota la seva vida.
Potser la paraula més adient seria “submís” o “obedient”, com fan moltes traduccions. Encara que etimològicament sotmès i submís signifiquin el mateix, sembla que la primera paraula expressa més la idea d’estar sota el domini d’algú. En canvi la segona, no exclou que algú se sotmeti a una altra persona voluntàriament i per generositat. La paraula original grega hipotassomenos suggereix aquesta actitud activa.
Potser la paraula més adient seria “submís” o “obedient”, com fan moltes traduccions. Encara que etimològicament sotmès i submís signifiquin el mateix, sembla que la primera paraula expressa més la idea d’estar sota el domini d’algú. En canvi la segona, no exclou que algú se sotmeti a una altra persona voluntàriament i per generositat. La paraula original grega hipotassomenos suggereix aquesta actitud activa.
Sigui quina sigui la millor traducció, és evident la
intenció de l’evangelista Lluc: Jesús és el nou Adam que corregeix
la desobediència del primer Adam (en paral·lel amb la figura de
Maria que corregeix l’actitud d’Eva.
→ “Creure”).
La desobediència d’Adam i Eva no va consistir en “menjar-se
una poma”, com solen mostrar algunes pintures (Nota: la Tradició de la poma ve
del fet que, a Occident, la difusió de la Bíblia es va fer en llatí; i en llatí
“lignum pomiferum” (“arbre fruiter”) popularment es va entendre
com a pomera. Mireu
a Vulgata.
Genesis 1:11.)
El mite del Pecat Original, amb un llenguatge molt
gràfic i popular, expressa un dels sentiments més freqüents i profunds del cor
humà: voler ser com déus, decidint què està bé i què està malament.
Aquest és el pecat d’Adam i Eva. Un pecat que resulta mortal
perquè introdueix la mort en el món, com es visualitza en el mite de
Caín que mata el seu germà Abel (Gènesi 4:8), i com podem comprovar cada dia en la tràgica experiència d’innumerables
sentències de mort que s’han fet, es fan i, dissortadament, es faran.
Sempre en nom del “bé” o contra el “mal” que algun “poderós” s’ha inventat i
imposa.
En directa contradicció amb això, els Evangelis i tot el
Nou Testament presenten Jesús com l’Obedient. Tota la seva vida és
presentada com un acte d’obediència al Pare (Filipencs 2:8).
Obediència al Pare. Però, en aquest relat d’avui, se’ns parla d’obediència o
submissió a Josep i Maria.
Aquest canvi és important. L’evangelista ens vol dir una cosa nova i transcendental: L’obediència al Pare es practica amb l’obediència als altres. Una obediència fruit de la llibertat, de l’amor i de la generositat envers els altres, com es dóna en les famílies. La família, i més concretament la Família de Natzaret, ens és presentada com a model de Comunitat. La vida de les comunitats consisteix, com en les famílies, en el servei generós i lliure d’uns amb els altres.
La vertadera obediència no comporta inferioritat. És un obsequi fet des d’un amor generós i actiu.
La vertadera autoritat no comporta superioritat. És un servei fet des d’un amor generós i actiu.
En la vida familiar són els més forts els qui serveixen, donant la seva vida; i són els més febles els qui, rebent-la, creixen i s’enforteixen fins a fer-se capaços, ells també, de servir.
Aquest canvi és important. L’evangelista ens vol dir una cosa nova i transcendental: L’obediència al Pare es practica amb l’obediència als altres. Una obediència fruit de la llibertat, de l’amor i de la generositat envers els altres, com es dóna en les famílies. La família, i més concretament la Família de Natzaret, ens és presentada com a model de Comunitat. La vida de les comunitats consisteix, com en les famílies, en el servei generós i lliure d’uns amb els altres.
La vertadera obediència no comporta inferioritat. És un obsequi fet des d’un amor generós i actiu.
La vertadera autoritat no comporta superioritat. És un servei fet des d’un amor generós i actiu.
En la vida familiar són els més forts els qui serveixen, donant la seva vida; i són els més febles els qui, rebent-la, creixen i s’enforteixen fins a fer-se capaços, ells també, de servir.
L’evangeli de Joan expressa això mateix, però amb un
llenguatge diferent: Jesús, Mestre i Senyor, renta els peus als seus
deixebles (Joan 13:12).
Avui assistim al macabre espectacle que pretén substituir
les Comunitats per Estats entesos com àrees de Poder, on els
“poderosos” imposen la seva idea de “bé” i condemnen des de la seva
idea de “mal”. Es comporten com a déus per als altres.
El resultat és sempre el mateix: la mort. La mort de Pobles i persones. La mort dels anhels i de les esperances més profundes d’una infinitat d’éssers humans.
I compte!, perquè cada un de nosaltres porta dintre seu, amagat, un petit (o gran) dictador.
El resultat és sempre el mateix: la mort. La mort de Pobles i persones. La mort dels anhels i de les esperances més profundes d’una infinitat d’éssers humans.
I compte!, perquè cada un de nosaltres porta dintre seu, amagat, un petit (o gran) dictador.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada