Paraules i Parauletes.
>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic.
i enllaços per ordre alfabètic.
Pere Torras. http://torrasbloc.blogspot.com.es/
EVANGELI. (Marc 8,27-35).
En aquell
temps,
Jesús,
amb els seus deixebles,
se n’anà
als poblets de Cesarea de Felip,
i pel
camí preguntava als seus deixebles:
«Qui
diuen la gent, que sóc jo?»
Ells li
respongueren:
«Uns
diuen que sou Joan Baptista,
d’altres,
que sou Elies,
d’altres,
que sou algun dels profetes.»
Llavors
els preguntà:
«I
vosaltres, qui dieu que sóc?»
Pere li
respon: «Vós sou el Messies.»
Ell els
prohibí severament que ho diguessin a ningú.
I començà a instruir-los dient:
«El Fill
de l’home ha de patir molt:
els
notables, els grans sacerdots i els mestres de la Llei
l’han de
rebutjar,
ha de ser
mort,
i al cap
de tres dies ressuscitarà.»
I els ho
deia amb tota claredat.
Pere,
pensant fer-li un favor,
es posà a
contradir-lo.
Però
Jesús es girà,
renyà
Pere davant els deixebles i li digué:
«Fuig
d’aquí, Satanàs!
No penses
com Déu, sinó com els homes.»
Després
cridà la gent i els seus deixebles i els digué:
«Si algú
vol venir amb mi,
que es
negui ell mateix,
que
prengui la seva creu i m’acompanyi.
Qui
vulgui salvar la seva vida la perdrà,
però el
qui la perdi per mi i per l’evangeli,
la
salvarà.»
57. Pere. ( Jesús... renyà Pere davant els deixebles...).
La Història de l’Església, sobretot a
partir de l’any 380 en què l’emperador Teodosi I va imposar el Cristianisme
com a única religió d’Estat, la figura de Pere s'ha envoltat de polèmica .
El fet que una part important de l’Església consideri els bisbes de Roma com a successors de Pere amb "autoritat" sobre tots els cristians, i que una altra gran part de l’Església no ho cregui així, ha estat causa de grans polèmiques i, fins i tot, guerres.
El fet que una part important de l’Església consideri els bisbes de Roma com a successors de Pere amb "autoritat" sobre tots els cristians, i que una altra gran part de l’Església no ho cregui així, ha estat causa de grans polèmiques i, fins i tot, guerres.
Per als qui defensen la primacia dels
successors de Pere, la "divisió" de l’Església és el seu major escàndol.
En canvi, per als qui no accepten que "l’autoritat suprema" estigui en el bisbe de Roma, el
major escàndol és precisament aquesta pretensió que s’arroguen els Papes
de Roma.
Després del concili Vaticà II, les ganes
d’entesa i un millor coneixement dels Evangelis sembla que estan ajudant a
desfer errors i malentesos.
Els Evangelis ens presenten Pere
sobretot com a portaveu dels Dotze. Però el Grup dels Dotze serveix de
contrapunt a la figura de Jesús.
Allò que volen els Evangelis és presentar-nos Jesús. Jesús com a “fill de l’Home”, o, si es vol, com a Model d’Humanitat o com a “Home mostra”.
Els Evangelis volen dibuixar-nos ben nítida la figura de Jesús. Però això no és fàcil a causa de les nostres idees preconcebudes i dels nostres sentiments desajustats. Per això es serveixen de la presència de els Dotze com a contrapunt. Ells fan de marc per enquadrar millor la imatge de Jesús. Són com el color fosc de la pissarra que ajuda a fer més visible la ratlla blanca del guix.
Les intervencions, paraules, reaccions o actituds de Pere i els Dotze serveixen per mostrar la necessitat de ser corregides per Jesús.
Allò que volen els Evangelis és presentar-nos Jesús. Jesús com a “fill de l’Home”, o, si es vol, com a Model d’Humanitat o com a “Home mostra”.
Els Evangelis volen dibuixar-nos ben nítida la figura de Jesús. Però això no és fàcil a causa de les nostres idees preconcebudes i dels nostres sentiments desajustats. Per això es serveixen de la presència de els Dotze com a contrapunt. Ells fan de marc per enquadrar millor la imatge de Jesús. Són com el color fosc de la pissarra que ajuda a fer més visible la ratlla blanca del guix.
Les intervencions, paraules, reaccions o actituds de Pere i els Dotze serveixen per mostrar la necessitat de ser corregides per Jesús.
Els tres Evangelis Sinòptics ens donen la
llista completa dels Dotze. El més significatiu és el número. Són dotze,
perquè actualitzen les Dotze Tribus del Poble elegit. Un cop establert
el número, hi haurà noms que prendran un significat especial segons l’ocasió.
“Pere” és el sobrenom que es dóna a Simó.
“Pere” significa “pedra”. Unes vegades (la majoria) evocarà la duresa de cor (“cor de pedra”) del Poble escollit, que els profetes tan sovint van haver de blasmar. Altres vegades servirà per indicar la "roca" que fa de "fonament" de la nova Humanitat inaugurada amb Jesús. Nova Humanitat, no pas perquè es postergui l’antiga. No; la nova Humanitat es construeix sobre el fonament de l’antiga, com l’edat adulta es construeix sobre l’adolescència i la infantesa anteriors. El Poble de les Dotze Tribus no és pas postergat. Al contrari: serveix de roca sobre la qual s’assenta la Humanitat adulta. Déu és fidel a les seves promeses.
“Pere” significa “pedra”. Unes vegades (la majoria) evocarà la duresa de cor (“cor de pedra”) del Poble escollit, que els profetes tan sovint van haver de blasmar. Altres vegades servirà per indicar la "roca" que fa de "fonament" de la nova Humanitat inaugurada amb Jesús. Nova Humanitat, no pas perquè es postergui l’antiga. No; la nova Humanitat es construeix sobre el fonament de l’antiga, com l’edat adulta es construeix sobre l’adolescència i la infantesa anteriors. El Poble de les Dotze Tribus no és pas postergat. Al contrari: serveix de roca sobre la qual s’assenta la Humanitat adulta. Déu és fidel a les seves promeses.
Però una part del "Poble Elegit" posa resistència seguint uns “pastors” que confonen elecció amb privilegi; confonen missió amb superioritat.
En els Evangelis, Pere amb els Dotze
són l’expressió vivent d’aquest error, i la seva presència en els Evangelis servirà
per posar de relleu, per contrast, el missatge i l’obra de Jesús.
En les llistes de Els Dotze, Pere sempre és el primer, i Judes és l’últim. Així formen una sèrie que inclou tot el Grup.
Pere, dur com la pedra, negarà tres vegades Jesús (l’Home). “Jo no conec (aquest) home” (Mateu 26,72).
Judes (el nom evoca els Poderosos de la Judea) l’entregarà “als homes”. (>“Trair”).
En les llistes de Els Dotze, Pere sempre és el primer, i Judes és l’últim. Així formen una sèrie que inclou tot el Grup.
Pere, dur com la pedra, negarà tres vegades Jesús (l’Home). “Jo no conec (aquest) home” (Mateu 26,72).
Judes (el nom evoca els Poderosos de la Judea) l’entregarà “als homes”. (>“Trair”).
Però, en els Dotze, no tot serveix com a “contrapunt”: Ells també són “deixebles”. Pere té un germà que es diu Andreu.
“Andreu” significa home adult o madur, i com a tal, capaç
d’intuir la novetat de Jesús (Joan 6:9). També en els Evangelis de Lluc i de
Joan, hi ha un altre “Judes”, que evoca els Jueus fidels a Jesús (fidels a l’Home). El mateix Pere, que negarà tres vegades l’Home, també plorarà amargament
la seva infidelitat (Mateu 26:75). En realitat, la infidelitat de Pere
té per funció ajudar-nos a descobrir les infidelitats de tots els deixebles
quan, d’una manera o altra, neguem l’Home.
La mirada de Jesús (la mirada de l’Home. Lluc 22:61) ens “recorda” contínuament el bon propòsit de ser-li fidels (Mateu 26:33).
La mirada de Jesús (la mirada de l’Home. Lluc 22:61) ens “recorda” contínuament el bon propòsit de ser-li fidels (Mateu 26:33).
Nota.
Cal tenir en compte que els Evangelis ens parlen també de dos altres significats de la paraula “pedra”: la pedra-roca sobre la qual s’alça la nova construcció, i la pedra-clau de volta, aquella que han anat refusant contínuament els constructors, i que acaba essent la pedra que corona l’edifici (Mateu 21:42).
Cal tenir en compte que els Evangelis ens parlen també de dos altres significats de la paraula “pedra”: la pedra-roca sobre la qual s’alça la nova construcció, i la pedra-clau de volta, aquella que han anat refusant contínuament els constructors, i que acaba essent la pedra que corona l’edifici (Mateu 21:42).
Tornant a la Història de l’Església, cal
reconèixer que és impossible, a partir del que trobem en els Evangelis, entendre i
acceptar tot el muntatge social i teològic que s’ha fet amb l’excusa de Simó,
l'anomenat Pere.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada