Festa de l’Assumpció
de Maria. Any . (15 d’agost).
Paraules i Parauletes.
>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic i cronològic.
i enllaços per ordre alfabètic i cronològic.
EVANGELI. (Lluc 1,39-56).
Per
aquells dies,
Maria se
n’anà decididament a la Muntanya,
a la
província de Judà.
Entrà a
casa de Zacaries i saludà Elisabet.
Tan bon
punt Elisabet va sentir la salutació de Maria,
el nen
saltà dins les seves entranyes,
i
Elisabet, plena de l’Esperit Sant,
cridà amb
totes les seves forces:
«Ets
beneïda entre totes les dones
i és
beneït el fruit de les teves entranyes.
Qui sóc
jo perquè la mare del meu Senyor
vingui a
visitar-me?
Mira: tan
bon punt he sentit la teva salutació,
el nen ha
saltat d’entusiasme dins les meves entranyes.
Feliç tu
que has cregut!
Allò que
el Senyor t’ha fet saber, es complirà.»
Maria
digué:
«La meva
ànima magnifica el Senyor,
el meu
esperit celebra Déu que em salva,
perquè ha
mirat la petitesa de la seva serventa.
Des d’ara
totes les generacions em diran benaurada,
perquè el
Totpoderós obra en mi meravelles.
El seu
nom és sant,
i l’amor
que té als qui creuen en ell
s’estén
de generació en generació.
Les obres
del seu braç són potents:
dispersa
els homes de cor altiu,
derroca
els poderosos del soli
i exalça
els humils.
Omple de
béns els pobres,
i els
rics se’n tornen sense res.
Ha
protegit Israel, el seu servent,
com ho
havia promès als nostres pares;
s’ha
recordat del seu amor a Abraham
i a la
seva descendència per sempre.»
Maria es
quedà tres mesos amb ella,
i després
se’n tornà a casa seva.
52. “Elisabet”. (... entrà a casa de
Zacaries i saludà Elisabet).
Encara que la gran protagonista
del relat d’avui és Maria (> Maria),
aquí em fixaré en la figura d’Elisabet, ja que serveix de contrapunt per posar
en relleu el significat de Maria. Així també passa en els Evangelis en general:
el "Vell Testament" o "Els Dotze" serveixen de contrapunt per entendre millor Jesús.
Tot el relat d’avui es centra en
dues dones; en dues dones precisament en quant són dones. La breu
referència a Zacaries no té altra finalitat que assenyalar el “lloc” on
s’emmarca el dinamisme de les dues dones.
Tota l’escena visualitza perfectament allò que ja s’insinua amb el nom de Elisabet, que significa: Déu, plenitud meva. La plenitud que gràficament s’expressa en la gravidesa de les dues dones i en els fruits dels seus ventres (“entranyes”, segons la traducció del Missal).
Tota l’escena visualitza perfectament allò que ja s’insinua amb el nom de Elisabet, que significa: Déu, plenitud meva. La plenitud que gràficament s’expressa en la gravidesa de les dues dones i en els fruits dels seus ventres (“entranyes”, segons la traducció del Missal).
En el ventre d’Elisabet, a pesar
de ser vella i estèril, hi ha un infant que resta quiet i passiu fins que sent
la salutació de Maria. Aleshores, salta d’entusiasme. Tota la missió d’aquest
infant és preparar l’arribada i la manifestació de l’infant del ventre de Maria,
el qual, quan neixi, serà el Primogènit (Lluc 2:7). Primogènit de la Humanitat
adulta.
Les dues dones representen la
capacitat maternal de la Humanitat. Els seus rols són consecutius i diferents.
- Elisabet (amb el
seu marit Zacaries, que significa “Déu recorda”) expressa la
capacitat generadora d’Israel, necessària per preparar el
naixement de l’Home. Només
l’arribada de l’Home posa en evidència l’èxit de la missió d’Israel. “...ella,
que era tinguda per estèril, ja es troba al sisè mes” (Lluc 1:36). La
presència de l’embrió d’Home fa que el "Precursor" salti de goig, ja
que, amb ell, arriba a terme la missió del seu Poble. Ha estat la missió
d’Israel, dels profetes, de la Religió, del Temple
(“a casa del sacerdot Zacaries”),...
- Maria, jove, i en la plenitud de la seva capacitat maternal.
Ella rep i acull plenament la força humanitzant que ve de Déu (Esperit Sant). Ella ve de Natzaret, la Galilea dels pagans (Mateu 4,15). Representa la Humanitat que ha arribat a l’estat adult i amb plena capacitat generadora. El “fruit del seu ventre” serà el Primogènit de la llarga nissaga ja promesa a Abraham (Gènesi 22,17).
Però
cal evitar d’entendre erròniament els rols de Elisabet i de Maria. Elles representen
respectivament l’Anunci i l’Acompliment; la Promesa i la seva Realització; la
Humanitat "menor d’edat" i la Humanitat "adulta". Ella rep i acull plenament la força humanitzant que ve de Déu (Esperit Sant). Ella ve de Natzaret, la Galilea dels pagans (Mateu 4,15). Representa la Humanitat que ha arribat a l’estat adult i amb plena capacitat generadora. El “fruit del seu ventre” serà el Primogènit de la llarga nissaga ja promesa a Abraham (Gènesi 22,17).
No divideixen la Història humana en dues parts separades, sinó que ens mostren el procés que s’ofereix a cada ésser humà de tots els temps. Cada nou ésser humà, encara que hagi nascut "després de Crist", ha de realitzar en si mateix aquest procés. Elisabet està present en cada humà, preparant allò que representa Maria, la "noia de Natzaret" plena d’iniciativa i capacitat generadora.
Tots comencem en el “ventre d’Elisabet”. Tots som invitats a madurar fins a néixer del “ventre de Maria”.
Elisabet i Maria són “parentes” (Lluc 1,36). Representen dos moments d’una mateixa família que ve de lluny i que es renova contínuament: la Humanitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada