22è. diumenge de
durant l’any B.
Paraules i Parauletes.
>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic.
i enllaços per ordre alfabètic.
EVANGELI. (Marc 7,1-8a.14-15.21-23).
En aquell
temps,
els
fariseus i alguns mestres de la Llei
que
venien de Jerusalem
es
reuniren entorn de Jesús
i
s’adonaren que alguns dels seus deixebles
menjaven
amb les mans impures,
és a dir,
sense haver fet la cerimònia de rentar-se-les.
Cal saber
que els fariseus, i en general tots els jueus,
seguint
la tradició que han rebut dels ancians,
no mengen
mai sense haver-se rentat les mans ritualment,
i quan tornen
del mercat
no mengen
sense haver-se banyat;
i
observen per tradició moltes pràctiques semblants,
com és
fer passar per l’aigua,
vasos i
gerros i atuells d’aram.
Els
fariseus, doncs, i els mestres de la Llei
preguntaren
a Jesús:
«Per què
els vostres deixebles
no
segueixen la tradició dels ancians
i mengen
amb les mans impures?»
Jesús els
respongué:
«Isaïes
tenia tota la raó
quan va
profetitzar de vosaltres, hipòcrites,
tal com
diu l’Escriptura:
“Aquest
poble m’honora amb els llavis,
però el
seu cor es manté lluny de mi.
El culte
que em dóna és en va,
les
doctrines que ensenyen són preceptes humans.”
Vosaltres
abandoneu els manaments de Déu
per
mantenir les tradicions dels homes.»
Després cridà la gent i els deia:
«Escolteu-me
tots i enteneu bé això que us dic:
Res del
que entra dintre de l’home des de fora
no el pot
contaminar;
només
allò que surt de l’home, el pot contaminar,
perquè de
dins de l’home, és a dir, del seu cor,
en surten
els pensaments dolents
que el
porten a cometre fornicacions,
robatoris,
assassinats, adulteris, estafes, maldats, enganys,
indecències,
enveges, insults, arrogància, ximpleria:
tot això
dolent surt de dintre
i és el
que contamina l’home.»
55. Banyar-se. (...no
mengen sense haver-se banyat...).
Ens els Evangelis hi ha
dues classes de bany.
Hi ha persones que es banyen per purificar-se de les contaminacions rebudes en la relació amb persones impures, pecadores, incrèduls, malaltes, infectades,... Amb un bany ritual s’alliberen de les energies negatives rebudes, i retroben la puresa original o reconquerida de les seves vides.
Hi ha persones que es banyen per purificar-se de les contaminacions rebudes en la relació amb persones impures, pecadores, incrèduls, malaltes, infectades,... Amb un bany ritual s’alliberen de les energies negatives rebudes, i retroben la puresa original o reconquerida de les seves vides.
Però hi ha una altra classe de bany
que significa exactament el contrari. Hi ha persones per a les quals banyar-se
significa immergir-se en la realitat humana, sentint-se solidaris de les
seves virtuts i dels seus pecats, de les seves perfeccions i de les seves
impureses. És el bany de Jesús en el Jordà; és el bany del fill de
l’home que es barreja amb els humans, encara que siguin tinguts per pecadors
o impurs.
Sorprenentment, aquest bany de Jesús en el Jordà, aquesta immersió en la realitat humana, esquinça el cel i estableix un vincle permanent entre el món de Déu i la realitat humana (Marc 1:10).
Sorprenentment, aquest bany de Jesús en el Jordà, aquesta immersió en la realitat humana, esquinça el cel i estableix un vincle permanent entre el món de Déu i la realitat humana (Marc 1:10).
Sovint tenim tendència a separar
dos móns: el món de Déu, perfecte; i el món dels humans, imperfecte. Davant
aquests dos móns, sentim la temptació d’allunyar-nos del món dels humans
(a pesar de ser el que formem nosaltres) i apropar-nos al món de Déu (que imaginem).
Els Evangelis ens fan veure que
aquesta pretensió és equivocada. No és possible acostar-se a Déu trencant la
solidaritat amb els humans. Separant-nos dels humans (de la gent, de la
multitud,...), deixem de ser humans.
Per contra: la solidaritat amb
els humans (i amb la resta dels vivents) “esquinça el cel”. És a dir: ens
permet descobrir que no hi ha dos móns sinó un sol i únic món, creat i estimat
per Déu; i cridat a transformar-se des de dintre per l’aprenentatge i la
pràctica de la solidaritat. Perquè Déu és amor, i no tenim
cap altra manera d’aprendre a estimar si no és per la solidaritat amb els
humans i amb els vivents que ens trobem en el nostre camí de la vida.
En
el llenguatge actual, d’aquesta manera de banyar-se en solem dir també
“mullar-se”. És un llenguatge ben gràfic. En tot cas sembla evident i raonable
que el nostre món no l’arreglaran els qui s’hi situen per sobre o per sota,
sinó aquells que assumeixen la missió de fer, des de dintre, un món cada dia
millor, amb llibertat i generositat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada