diumenge, 9 d’agost del 2015

Diumenge 20. B. "Carn".



20è. diumenge de durant l’any B.

Paraules i Parauletes.
ÍNDEX,
 i enllaços per ordre alfabètic.


EVANGELI. (Joan 6,51-58).
En aquell temps,
Jesús digué als jueus:
«Jo sóc el pa viu, baixat del cel.
Qui menja aquest pa, viurà per sempre.
Més encara:
El pa que jo donaré és la meva carn,
perquè doni vida al món.»

Els jueus es posaren a discutir. Deien:
«Com s’ho pot fer aquest,
per donar-nos la seva carn per menjar?»

Jesús els respongué:
«Us ho dic amb tota veritat:
Si no mengeu la carn del Fill de l’home
i no beveu la seva sang,
no podeu tenir vida en vosaltres.
Qui menja la meva carn
i beu la meva sang
té vida eterna,
i jo el ressuscitaré el darrer dia.
Ben cert:
la meva carn és un veritable menjar,
i la meva sang és una veritable beguda.
Qui menja la meva carn
i beu la meva sang està en mi i jo en ell.

A mi m’ha enviat el Pare que viu,
i jo visc gràcies al Pare;
igualment,
els qui em mengen a mi viuran gràcies a mi.
Aquest és el pa baixat del cel.
No és com el que van menjar els vostres pares.
Ells van morir,
però els qui mengen aquest pa, viuran per sempre.»



53. “Carn”. (Si no mengeu la carn del Fill de l’home i no beveu la seva sang, no podeu tenir vida en vosaltres).

Diversos són els significats de “carn” en la Bíblia. En el Nou Testament se’n parla sobretot en dos camps:
- en tota la casuística relacionada amb la carn sacrificada als ídols,
- i en aquest capítol sisè de l’Evangeli de Joan sobre l’Eucaristia.
Aquí em referiré només a aquest segon punt ja que la problemàtica sobre l’Eucaristia continua essent actual.

«Com s’ho pot fer aquest, per donar-nos la seva carn per menjar?» L’evangelista Joan posa en boca de Jesús unes paraules que ell sap perfectament que són “dures d’escoltar” i que acabaran provocant l’abandonament de molts dels seus seguidors.
¿Per què, aquest llenguatge tan dur? ¿No eren suficients les paraules anteriors (i que ja havien causat sorpresa) «Jo sóc el pa viu, baixat del cel...»? (Joan 6,35).
Sens dubte es tracta d’un recurs literari: l’evangelista utilitza un llenguatge dur per comunicar un missatge dur.

La duresa del missatge no ve d’un llenguatge que sona a canibalesc o vampiresc (Menjar la carn. Beure la sang) sinó perquè s’hi parla d’un Déu que “entra en la nostra vida” amb cada home de carn i ossos que ens trobem en el nostre caminar. I això sí que pot resultar dur a moltes oïdes! Aquí “carn i sang” signifiquen l’amor d’un Déu que ens estima i vol ser estimat en cada persona física i real que entra en la nostra vida.
Un "Déu" de miracles, de ritus, de sacerdots, de la religió,... queda prou lluny com perquè no ens inquieti gaire. Però un Déu que es fa “pa baixat del cel” en un fill d’home que és un dels nostres; en un fill d’home "paisà" nostre del qual coneixem el pare i la mare, això és trasbalsador per a tothom que vulgui “protegir-se” d’un Amor tan proper.
Ho explicaré amb una anècdota. En un grup de monitors hi havia un noi i una noia que s’avenien molt i treballaven molt bé junts. Un dia el noi va dir a la noia: M’he enamorat de tu. T’estimo. Des d’aquell dia la noia no va tornar. I és que una declaració d’amor així, es converteix en un llenguatge dur: una autèntica "agressió".
L’evangelista Joan vol que ningú s’enganyi. Posant un llenguatge dur en boca de Jesús ens adverteix de la “duresa” de l’Eucaristia per a tot aquell que encara no ha decidit deixar-se estimar per un Déu que ens estima a través de les persones de carn i ossos que tenim al costat. El llenguatge que l’evangelista posa en boca de Jesús pretén impedir que convertim l’Eucaristia en un simple ritu. Una Eucaristia convertida en “cosa de capellans”...
I encara ens diu una altra cosa també “dura”: si no ens obrim a aquesta vida que se’ns ofereix, no hi ha cap altra alternativa. Podem acceptar o no acceptar l’oferta; però si no l’acceptem, no hi ha res més.

La vida humana és la invitació a participar en
l’aventura de l’Amor. “Menjar la carn i beure la sang” significa sentir-se humanitat amb amor receptiu i actiu. Voler-nos “fills de la Humanitat” i “constructors d’Humanitat”.

Podem dir o no. Però el “no” és un
no a nosaltres mateixos. “Si no mengeu la carn del Fill de l’home i no beveu la seva sang, no podeu tenir vida en vosaltres”. Per als Humans, la “vida” o és amor o no és.
Tornem un moment a l’anècdota d’abans. Imaginem ara que aquella monitora també s’hagués enamorat del company. En aquest cas les paraules que aquest li diu no tenen res de dures, sinó que són les més suaus, dolces i agradables que podia escoltar.
Res és tan
dur com un amor no acceptat. Res és tan dolç com un amor compartit.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada