Paraules i Parauletes.
>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic.
i enllaços per ordre alfabètic.
EVANGELI. (Joan
6,41-51).
En aquell temps,
els jueus murmuraven de Jesús
perquè havia dit que era el pa baixat del cel,
i es preguntaven:
«Aquest, ¿no és Jesús, el fill de Josep?
Nosaltres coneixem el seu pare i la seva mare,
¿i ara diu que ha baixat del cel?»
Jesús els digué:
«No murmureu entre vosaltres.
Ningú no pot venir a mi si no l’atreu el Pare que
m’ha enviat.
I els qui vénen a mi, jo els ressuscitaré el darrer
dia.
Diu el llibre dels Profetes
que tots seran instruïts per Déu.
Tots els qui han sentit l’ensenyament del Pare
i l’han après,
vénen a mi.
No vull dir que algú hagi vist mai el Pare:
només l’ha vist el qui ve de Déu;
aquest sí que ha vist el Pare.
Us ho dic amb tota veritat:
els qui creuen tenen vida eterna.
Jo sóc el pa que dóna la vida.
Els vostres pares,
tot i haver menjat el mannà en el desert,
moriren,
però el pa de que jo parlo
és aquell que baixa del cel
perquè no mori ningú dels qui en mengen.
Jo sóc el pa viu, baixat del cel.
Qui menja aquest pa, viurà per sempre.
Més encara: El pa que jo donaré és la meva carn:
perquè doni vida al món.»
51. “Baixat del cel”. Nosaltres coneixem el seu pare i la seva mare, ¿i ara diu que ha baixat del cel?»
En referència a Jesús, els
Evangelis contenen dues afirmacions que semblen contradictòries. Per un cantó
s’afirma que Jesús té uns pares ben coneguts pels seus conciutadans; per un
altre cantó, sobretot en l’Evangeli de Joan, Jesús mateix afirma que “ha baixat
del cel”. «Aquest, ¿no és Jesús, el fill de Josep? Nosaltres coneixem el seu
pare i la seva mare, ¿i ara diu que ha baixat del cel?» (Joan 6:42. També: Mateu 13:55).
Els mateixos Evangelis volen que ens fixem en aquesta contradicció, i per això l’expliciten per boca dels conciutadans de Jesús.
Sovint imaginem que hi ha com
dos àmbits ben diferenciats: l’àmbit de Déu (o dels déus) allà dalt, i
l’àmbit dels humans, aquí baix. Entre els dos àmbits hi hauria unes
persones que farien d’intermediàries perquè, d’alguna manera, haurien
estat escollides per Déu com a representants seus. En aquests casos seria
necessari que qui es presenti com a representant de Déu ho pugui demostrar
d’alguna manera.
Als conciutadans de Jesús els
costa de veure i acceptar que Jesús hagi “baixat del cel” (o que sigui
representant de Déu, o profeta o messies). Les “proves” que els dóna Jesús no
els convencen.
Però, a més, Jesús, per comptes de mostrar “proves convincents”, fa tot el contrari. ¿Com pot venir de Déu, si ell mateix diu que les autoritats el jutjaran, el condemnaran i el mataran (Mateu 16:21. Lluc 18:31)? ¿Com pot ser el Messies, si s’ha escapolit quan volien proclamar-lo rei? ¿Com pot pretendre ser el Nou Moisès, si s’ha fet enrere quan ja havia conduït la multitud fins a l’altra riba? (Joan 6:1). ¿Com pot haver baixat del cel, si ell mateix insisteix en que és el fill de l’home?
Però, a més, Jesús, per comptes de mostrar “proves convincents”, fa tot el contrari. ¿Com pot venir de Déu, si ell mateix diu que les autoritats el jutjaran, el condemnaran i el mataran (Mateu 16:21. Lluc 18:31)? ¿Com pot ser el Messies, si s’ha escapolit quan volien proclamar-lo rei? ¿Com pot pretendre ser el Nou Moisès, si s’ha fet enrere quan ja havia conduït la multitud fins a l’altra riba? (Joan 6:1). ¿Com pot haver baixat del cel, si ell mateix insisteix en que és el fill de l’home?
Amb aquestes contradiccions
els Evangelis volen portar-nos a fer un pas endavant.
És cert: Jesús és cent per cent humà. Com cada un dels humans és fill d’un pare i d’una mare, germà dels seus germans i conciutadà dels seus paisans. Cent per cent fill de l’home o fill de la Humanitat, com cada un dels humans.
I precisament per això ha baixat del cel; perquè l’Home (que ell encarna perfectament) “ha baixat del cel”. És a dir: és obra de Déu.
És cert: Jesús és cent per cent humà. Com cada un dels humans és fill d’un pare i d’una mare, germà dels seus germans i conciutadà dels seus paisans. Cent per cent fill de l’home o fill de la Humanitat, com cada un dels humans.
I precisament per això ha baixat del cel; perquè l’Home (que ell encarna perfectament) “ha baixat del cel”. És a dir: és obra de Déu.
I no solament és obra de Déu
com la resta de la creació, sinó que, a més, és invitat a esdevenir fill
de Déu. L’Home no és fill de Déu per generació sinó per adopció
lliurement oferta i lliurement acceptada.
Per generació, l’Home és fill de la Terra (com molt bé han deduït fa temps els científics). Però, per lliure decisió de Déu, és invitat a esdevenir també fill de Déu en la mesura que accepti de viure a la manera de Déu: donant vida.
Jesús ho ha fet, i ho ha fet en plenitud (Joan 1:12.14). I per això ha esdevingut el Primogènit de la Humanitat adulta (Lluc 2:7. Colossencs 1:18. Apocalipsi 1:5).
Per generació, l’Home és fill de la Terra (com molt bé han deduït fa temps els científics). Però, per lliure decisió de Déu, és invitat a esdevenir també fill de Déu en la mesura que accepti de viure a la manera de Déu: donant vida.
Jesús ho ha fet, i ho ha fet en plenitud (Joan 1:12.14). I per això ha esdevingut el Primogènit de la Humanitat adulta (Lluc 2:7. Colossencs 1:18. Apocalipsi 1:5).
L’expressió “pa baixat del cel”
amb què els Israelites designaven el mannà que cada matí baixava del
cel amb la rosada (Èxode 16:14ss),
Jesús la reinterpreta: és Déu qui dóna l’autèntic pa del cel. Ho fa en
l’home-Jesús. Ell ha rebut la plenitud de Vida. D’aquesta plenitud tots n’anem
rebent vida i més vida fins a la Plenitud total. (Joan 1,1ss. Mireu l’adaptació del Pròleg de St. Joan. També podeu veure-la
il·lustrada amb Youtube).
L’Home “ha baixat del cel”; és a dir: és obra de
Déu. I això ho descobrim en l’home-Jesús, perquè ell ha viscut en
plenitud la seva humanitat. “Baixat del cel”, ens és un testimoni de la Vida
de Déu, la qual viu donant-se com aliment. Jo sóc el pa viu,
baixat del cel.L’Home “baixa del cel” no solament com a Creatura de Déu sinó també, i sobretot, perquè, acceptant ser fill, rep del Pare vida eterna.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada