Paraules i Parauletes.
>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic.
i enllaços per ordre alfabètic.
EVANGELI. (Marc 6,7-13).
En aquell
temps,
Jesús
cridà els dotze
i començà
d’enviar-los de dos en dos.
Els donà
poder sobre els esperits malignes
i els
recomanà que, fora del bastó,
no
prenguessin res per al camí:
ni pa, ni
sarró, ni diners, ni un altre vestit,
i només
les sandàlies per calçat.
I els
deia:
«A la
primera casa on us allotgeu,
quedeu-vos-hi
fins que marxeu d’aquell lloc.
Si en un
lloc no us volen rebre ni escoltar,
a l’hora
de sortir-ne,
espolseu-vos
la terra de sota els peus,
com una
acusació contra ells.»
Els dotze
se’n van anar
i
predicaven a la gent que es convertissin.
Treien
molts dimonis
i ungien
amb oli molts malalts, que es posaven bons.
47. “Bastó”. (...
els recomanà que, fora del bastó, no prenguessin res per al camí).
Bastó és una paraula freqüent en la Bíblia, tant en l’Antic com en el Nou testament; encara que usada amb significacions molt diferents. Precisament aquesta diversitat de significats explica el seu ús abundant.
Sobretot abans de l’actual proliferació de cotxes, el bastó era un objecte molt
més comú. Podia fer de cama per ajudar a caminar; posat a l’espatlla,
servia per penjar-hi els farcells; era una arma per defensar-se de
les bestioles del camí. També és símbol d’autoritat usat pels reis,
governadors, alcaldes... És necessari als pastors per defensar i dirigir el
ramat. El bastó dels pastors té una forma especial que permet agafar les ovelles.
D’aquí n’ha sortit el bastó del bisbes (anomenat normalment bàcul, d’una
paraula llatina amb el mateix significat) que posa de relleu la seva funció pastoral.
Però, si aquí parlem de “bastó”,
és perquè en el relat d’avui (Evangeli de Marc 6,7-13) Jesús, quan envia els seus apòstols, els diu explícitament que no
prenguin res per al camí fora del bastó i unes sandàlies. El bastó i
les sandàlies eren indispensables per als caminants.
Però resulta que els evangelis de Mateu 10,10 i de Lluc 9,3 diuen exactament el contrari.
Però resulta que els evangelis de Mateu 10,10 i de Lluc 9,3 diuen exactament el contrari.
Es podria pensar que es tracta
d’un simple detall sense importància. Però ja sabem que, en els
Evangelis, els detalls solen ser molt significatius. A més, si tenim en
compte que segurament tant Mateu com Lluc coneixien perfectament
l’Evangeli de Marc, podem pensar que alguna cosa interessant ens volen
dir quan explícitament el corregeixen.
L’explicació podria ser aquesta.
Segons el entesos, l’Evangeli de Marc seria el més antic, dels voltants dels
anys 70. Els evangelis de Mateu i de Lluc serien posteriors als anys 80. En
aquest interval algunes coses havien canviat en les comunitats cristianes.
Sobretot les comunitats d’origen jueu s’anaven organitzant amb un cert
mimetisme amb l’organització de les Sinagogues; és a dir: amb una creixent autoritat dels responsables més directes.
Seria aquest punt el que hauria obligat
als nous evangelistes a tallar d’arrel aquests brots de jerarquisme, tan
contraris al missatge de Jesús. Possiblement per això, Mateu i Lluc prohibeixen
explícitament portar bastó, tot i ser un objecte tan indispensable per
als caminants. Suggeria massa un comportament “amb autoritat”.
També prohibeixen portar dos vestits: una referència explícita a les vestidures dels sacerdots, dels mestres de la Llei i dels Fariseus. Fins i tot prohibeixen portar sandàlies, perquè també tenien un important simbolisme: els càrrecs públics anaven amb sandàlies; per contra: els servents anaven descalços.
El fet de que es començava a atribuir perfils autoritaris als servidors de les comunitats, mostrava una tendència que Jesús havia volgut explícitament corregir (Mateu 23,9s).
Quan
avui ens trobem amb l’espectacle de bisbes abillats amb bàculs, mitres i
sorprenents vestidures, i amb tot el cerimonial que hi acompanya, podem pensar
que Mateu i Lluc no van reeixir del tot en el seu propòsit.També prohibeixen portar dos vestits: una referència explícita a les vestidures dels sacerdots, dels mestres de la Llei i dels Fariseus. Fins i tot prohibeixen portar sandàlies, perquè també tenien un important simbolisme: els càrrecs públics anaven amb sandàlies; per contra: els servents anaven descalços.
El fet de que es començava a atribuir perfils autoritaris als servidors de les comunitats, mostrava una tendència que Jesús havia volgut explícitament corregir (Mateu 23,9s).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada