Paraules i Parauletes.
>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic.
i enllaços per ordre alfabètic.
EVANGELI. (Mateu 28,16-20).
En aquell
temps,
els onze
deixebles se n’anaren cap a Galilea,
a la
muntanya que Jesús els havia indicat.
En
veure’l es prosternaren.
Alguns,
però, dubtaren.
Jesús
s’hi acostà i els digué:
«Déu m’ha
donat plena autoritat al cel i a la terra.
Aneu a
convertir tots els pobles,
bategeu-los
en el nom del Pare, del Fill i de l’Esperit Sant,
i
ensenyeu-los a guardar tot el que jo us he manat.
Jo seré
amb vosaltres cada dia fins a la fi del món.»
41. “Convertir”. (Aneu a convertir tots els pobles...).
Als Evangelis el verb
“convertir” s’hi troba en forma transitiva i intransitiva: convertir i
convertir-se.
Convertir-se, bàsicament, significa acceptar l’Evangeli; és a dir: creure en l’Home com a ésser creat i estimat per Déu.
Convertir, bàsicament, significa fer saber a algú que els humans, creats i estimats per Déu, som cridats a ser fills seus i germans entre nosaltres. És una “bona notícia” que genera en qui l’escolta el desig de convertir-se o fer-se més humà.
Convertir-se, bàsicament, significa acceptar l’Evangeli; és a dir: creure en l’Home com a ésser creat i estimat per Déu.
Convertir, bàsicament, significa fer saber a algú que els humans, creats i estimats per Déu, som cridats a ser fills seus i germans entre nosaltres. És una “bona notícia” que genera en qui l’escolta el desig de convertir-se o fer-se més humà.
Però, després que el Missatge
evangèlic prengués la forma d’una nova Religió, la paraula “convertir” s’ha
tornat perillosa, perquè pot ser entesa en sentit proselitista.
El proselitisme és directament contrari a la encarnació, que és el “camí” que els Evangelis proposen per a la conversió. “Convertir algú”, en sentit evangèlic, no és intentar que abandoni la seva religió per a fer-se de la nostra sinó ajudar-lo a entendre que Déu l’estima, i l’estima tal com és.
El proselitisme és directament contrari a la encarnació, que és el “camí” que els Evangelis proposen per a la conversió. “Convertir algú”, en sentit evangèlic, no és intentar que abandoni la seva religió per a fer-se de la nostra sinó ajudar-lo a entendre que Déu l’estima, i l’estima tal com és.
El mateix apòstol Pere ho va descobrir: “Llavors Pere prengué la paraula i digué: «Ara veig de veritat que Déu no fa distinció de persones, sinó que es complau en els qui creuen en ell i obren amb rectitud, de qualsevol nació que siguin (Actes10:35).
Les Religions, en si mateixes, no són ni bones ni dolentes; ni vertaderes ni falses. Són llenguatge. Pretendre que algú renunciï a la seva religió per fer-se de la nostra, és colonialisme religiós. Si això es fa des d’una posició de Poder, constitueix també una perversitat. En aquest sentit cal ser conscients que, quan l’any 381 l’emperador Teodosi I va declarar el Cristianisme religió oficial de l’Imperi, també va posar el missatge dels Evangelis en greu perill de corrupció. Dissortadament la història posterior mostra les massa freqüents caigudes en aquest perill.
Ha sigut sobretot gràcies a la
progressiva pèrdua de Poder que l’Església ha anat retrobant el missatge
evangèlic. En aquest procés destaca el moment i la figura de Joan XXIII. En
la seva convocatòria del Concili Vaticà II, el papa Joan va voler que la finalitat
del Concili no fos convertir sinó convertir-se.
L’Església Catòlica que, des de temps immemorial, pretenia convertir els
altres, ara descobria la urgent necessitat de convertir-se ella mateixa.
La Reforma proposada pel Vaticà
II es va fent. Però queda un escull que, de moment, sembla quasi insalvable: la
permanència d'un Poder Sagrat, unit a una idea del "sacerdoci" marcada d'un fort caràcter màgic.
Encara avui, molts pensen que la força de l’Església no li arriba exclusivament per la seva encarnació en el món, sinó que depèn de ritus sagrats que connecten algunes persones directament amb un Déu que pertany a un Món superior.
El Concili, en la seva Constitució dogmàtica sobre l’Església, no va superar del tot aquest ritualisme, si bé en la Constitució Pastoral, recuperava molt del missatge de l’encarnació: “Joies i esperances, tristeses i angoixes dels homes d’avui, dels pobres sobretot i de tots els qui sofreixen, són també les joies i esperances, les tristeses i angoixes dels deixebles de Crist, i no hi ha res de veritablement humà que no hagi de trobar eco en els seus cors” (Començament).
El problema d’aquestes paraules és que hagi estat necessari dir-les!
Entre
les dues Constitucions hi ha una incongruència de fons que sembla
difícil de superar. És la mateixa incongruència que apareix en els Evangelis
entre Jesús i els Dotze. Aquests no es convertiran fins que no hagin
passat per l’experiència de la mort del seu Líder i que l’Esperit Sant
els faci entendre la realitat de l’home Jesús (Lluc 24:25ss).Encara avui, molts pensen que la força de l’Església no li arriba exclusivament per la seva encarnació en el món, sinó que depèn de ritus sagrats que connecten algunes persones directament amb un Déu que pertany a un Món superior.
El Concili, en la seva Constitució dogmàtica sobre l’Església, no va superar del tot aquest ritualisme, si bé en la Constitució Pastoral, recuperava molt del missatge de l’encarnació: “Joies i esperances, tristeses i angoixes dels homes d’avui, dels pobres sobretot i de tots els qui sofreixen, són també les joies i esperances, les tristeses i angoixes dels deixebles de Crist, i no hi ha res de veritablement humà que no hagi de trobar eco en els seus cors” (Començament).
El problema d’aquestes paraules és que hagi estat necessari dir-les!
Actualment la progressiva conversió de l’Església es juga en la manera com cadascú va passant d’un “sacerdoci” ritual i jeràrquic a l’Encarnació o Comunió fraternal. Sortosament, la “trampa” d’una comunió basada en l’obediència a la jerarquia sembla cada dia menys viable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada